Bestyrelsesmøder 2024 og orientering fra bestyrelsen til foreningens medlemmer

Revideret af Dines Boertmann, bestyrelsens formand | |   Kalender

Resumeer fra og orientering om bestyrelsesmøder.

Næste bestyrelsesmøde onsdag den 8/1-2025

Har du forslag eller spørgsmål, du ønsker taget op i bestyrelsen, kan du kontakte et medlem af bestyrelsen eller skrive en mail til bestyrelsen@strandvejskvarteret.dk
I forlængelse af debatten på den ekstraordinære generalforsamling er det værd at understrege, at forslag - også forslag angående vandprojektet - der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være afleveret til formanden fredag den 24. januar.

Faste mødedatoer:

Bestyrelsen mødes normalt den første onsdag i måneden.
Har du emner eller spørgsmål, du mener skal op i bestyrelsen, kan du henvende dig til et bestyrelsesmedlem eller skrive til bestyrelsen@strandvejskvarteret.dk.

Resumeer fra bestyrelsesmøder: 

Reelt er der ikke tale om referater, men om sammenfatninger eller orienteringer til foreningens medlemmer og til andre med interesse for kvarteret. Formelle referater føres af bestyrelsen i interne arkiver og er ikke til fri cirkulation, bl.a. fordi nogle sager skal håndteres fortroligt pga persondata af forskellig art.
Resuméer fra tidligere års bestyrelsesmøder: 2023, 2022, 2021.

Bestyrelsesmøde onsdag den 4/12

Vandforsyning
Beslutningerne på den ekstraordinære generalforsamling betyder at bestyrelsen nu er i gang med to sider af vandprojektet:
Vi forhandler en aftale med ingeniørfirmaet Gaihede om forundersøgelse og registrering af haver, ledninger i vej m.m..
Og vi er i dialog med en advokat om en granskning af forsyningsselskabet HOFORs fortolkning af forsyningspligt og deraf følgende konsekvenser for omkostningsfordeling ved et eventuelt vandprojekt med forsyning fra gadesiden.

Registrering af for- og baghaver. Konkrete opgavermed brug for frivillige hjælpere
Registreringen af forhaver og baghaver skal udføres af os, det vil sige beboerne, og vi arbejder på at lave et let-anvendeligt skema, så fotos og oplysninger kan afleveres elektronisk.
Uanset hvor nemt det måtte lykkes os at lave det, vil der helt sikkert være husejere der vil have brug for hjælp.
Vi - bestyrelsen - har brug for at gode naboer melder sig som hjælpere, der kan bistå husejere, der måske har lidt svært ved det elektroniske, med at tage de fotos der skal bruges, sætte dem ind i skemaet og sende dem.
Send en mail til bestyrelsen@strandvejskvarteret.dk, skriv “Hjælper” i emnefeltet, og navn, adresse og telefonnummer i tekstfeltet. Når vi er klar, vil vi informere nærmere om hvordan hjælpe-indsatsen kan foldes ud.

GF-praktik. Det skal gøres bedre
Bestyrelsen drøftede også selve afviklingen af den ekstraordinære generalforsamling.
Der er flere ting der kalder på forbedring:
Det meget store fremmøde skabte indlysende pladsproblemer, og det blev ikke nemmere for deltagerne at høre hvad der foregik, fordi Kulturcenteret var blever frastjålet alle mikrofoner undtagen en.
Mikrofoner eller ej er det på sin plads at genindføre den praksis, at man rejser sig og præsenterer sig med navn og hus, når man bidrager med indlæg og spørgsmål.
Med så stort et fremmøde er det nødvendigt at spejle hvad der vises med projektor på en skærm ude i trapperummet.
Erfaringerne er diskuteret med Kulturcenteret, og det kan rettes op fremover. Til gengæld kan pladsen - rummet - ikke udvides, og umiddelbart er det svært at se alternativer i nærområdet der er større.

Digitalisering af historiske arkivalier. Museumsgenstande
Efter et forebilledligt arbejde udført af Lise Fogh og Christian Sonne - forfatterne til bogen Husene er kun til låns - er de kendte dele af foreningens historiske arkivalier blevet registreret. De har også undersøgt hvordan materialet bedst kan bevares, og på Lise og Christians anbefaling har bestyrelsen besluttet at materialet overdrages til Arbejdermuseet og samtidig digitaliseres. Der er tale om knap 1500 sider og knap 300 billeder.
Foreningen bekoster digitaliseringen, og får en kopi som f.eks. kan være tilgængelig på vores hjemmeside.

Generalforsamling i februar
Bestyrelsen er gået i gang med at forberede den ordinære generalforsamling, der afholdes den tirsdag 25. februar 2025. Som altid skal forslag, der ønskes behandlet, indleveres skriftligt til formanden senest den 24. januar.

Næste møde i bestyrelsen holdes den 8. januar 2025.

Bestyrelsesmøde onsdag den 6/11

xGF, Ekstraordinær generalforsamling om vores vandforsyning:
Bestyrelsen indkalder en ekstraordinær generalforsamling i det lokale kulturcenter, tirsdag den 26. november kl. 19.30.
Den formelle indkaldelse vil blive udsendt senest på mandag, den 11. november via mail til alle husejere.
Bestyrelsen ønsker at foreningen afklarer to spørgsmål:
- om vi skal forny kvarterets vandforsyning - ja eller nej
- skal en fornyelse i så fald udføres som den eksisterende via baghaverne  - eller omlægges til gaderne og lægges ind via forhaverne

Princip-beslutning:
Der er vigtigt at understrege, at der ikke skal tages stilling til et konkret og detaljeret projekt med afsluttet budgettering.
For at kunne komme videre til netop det konkrete, detaljerede projekt er det nødvendigt at træffe et principielt valg mellem de to fremlagte modeller for udførelsen.
Det betyder så også, at en generalforsamling senere vil skulle tage stilling til et endeligt projekt.

Bilag:
Bestyrelsens rådgiver, Emcon a/s, har udarbejdet bilag, som vi fremsender - forhåbentlig sammen med indkaldelsen. De vil også blive lagt på kvarterets hjemmeside.
Bilagene er, sammen med Gaihede-notatet fra marts 2024, grundlaget for diskussionen og beslutningerne.
Bilagene redegør for de overordnede økonomiske, tekniske og logistiske spørgsmål, og er efter bestyrelsens opfatttelse et kvalificeret og tilstrækkeligt beslutningsgrundlag

Halloween:
Bestyrelsen drøftede også den netop overståede Halloween i kvarteret.
Der er ikke tale om et arrangement, da alt nu er sportant og individuelt; nogen er med, nogen er ikke, og der er ikke for tiden fælles indslag eller initiativer.
Det er der ikke noget galt i, og Halloween trækker masser af små og store på gaden. Men det vigtigt at det forbliver en godt og tryg oplevelse for alle. Der har været nogle eksempler på gæster, der har generet folk inde i deres huse, og der foregik noget på Torvet, som har fået en af vores nærliggende skoler til at tale med børn og SSP.
Opfordring:
Kort sagt: måske er der behov for at vi voksne holder en lille smule bedre øje med hvad der foregår, så de små kan færdes trygt - og så de større (og deres klassekammerater) ikke lader sig rive med og laver noget, der ikke er i orden.

Næste møde holdes onsdag den 4. december.

Bestyrelsesmøde onsdag den 2/10

Projektet med renovering af kvarterets vandforsyning rykker nu op i tempo.
Bestyrelsen enedes onsdag om at stræbe efter en beslutning om måden det skal udføres på, inden december, hvor alt går op i gran, småkager og jul.

Med andre ord - vi stiler efter at afholde en ekstraordinær generalforsamling i november, der skal tage stilling til to forhold:
A: Vil foreningen iværksætte en fornyelse af vandforsyningen - ja eller nej;  
B: Skal ny vandledning føres i gaden (model 2/HOFOR-modellen) eller i baghaverne (model 3/styret underboring/som vandledningerne ligger i dag)?

Fokusering
Vi antager at der er tilslutning til at forny vandforsyningen - at svaret på A er ja.

Med dét afsæt er det bestyrelsens opfattelse, at det er nødvendigt for det videre projektarbejde at afslutte fasen, hvor to forskellige modeller er i spil.
Det er en forudsætning for mere præcis og pålidelig planlægning, beregning og opgavebeskrivelse, at der fokuseres på ét projekt frem for på flere muligheder.
En detaljeret registrering og opgavebeskrivelse for begge muligheder vil være både stærkt fordyrende og forsinkende.
Det skal holdes op mod at de tal, vi hidtil har arbejdet med, for upræcise. Det er derfor nødvendigt at analysere den konkrete opgave, og derfor skal arbejdet fokuseres på én model.

Vi har indgået en aftale med bygherrerådgiveren Emcon a/s, og det er bestyrelsens opfattelse, at vi forud for en ekstraordinær generalforsamling vil råde over et materiale, der udgør et kvalificeret beslutningsgrundlag i forhold til at vælge den ene eller den anden løsning.

Tre elementer
Det vil bestå af 3 elementer:
- En såkaldt SWOT-analyse, der opstiller fordele, ulemper, muligheder og risici ved løsningsmodellerne, i en sammenlignelig form.

- Økonomiske estimater, der opstiller minimum - det sandsynlige - og maximum for de økonomiske poster, vi hidtil har arbejdet med ud fra Gaihedes notat.
(Når der er tale om estimater, er forklaringen at det, ifølge Emcon, er nødvendigt med en egentlig registrering af enten forhaver eller baghaver for at kunne opstille dels pålidelige økonomiske overslag, dels et kvalificeret udbudsmateriale.)

- Let overskuelige tidsplaner for registreringer, projektering og udbud/kontrahering for de to modeller.

Valg af retning
Det betyder, at den ekstraordinære generalforsamling ikke skal tage stilling til et konkret projekt med definerede entreprenører, aftaleudkast og bindende budgetter.
Det der skal tages stilling til er måden et projekt skal udføres på. Det kan så skabe forudsætningerne for, at den ordinære generalforsamling i februar 2025 kan forholde sig til et udbudsmateriale eller et egentligt projekt.

Alt dette er ment som et varsel om, at bestyrelsen nu sigter på at afholde en ekstraordinær generalforsamling, sidst i november. Går arbejdet som vi forventer, vil vi via mail udsende indkaldelse, dagsorden og bilag så snart vi anser det ovenfor beskrevne materiale for at være klar.

Halloween
Det er snart tid for kvarterets sprudlende forvandling, og hvis der er beboere der har lyst til at bidrage til løjerne med en tændt grill eller andre fælles-initiativer, kan der findes penge inden for rimelige grænser. Kontakt et bestyrelsesmedlem eller mail til bestyrelsen@strandvejskvarteret.dk

Julemarked
Også julemarkedet er ved at snige sig op over kalenderens horisont. Datoen er lagt: 7. december - og steder er som altid Weysesgade syd.

Næste bestyrelsesmøde er planlagt til den 6. november, men rykkes måske frem til 23. oktober.

Bestyrelsesmøde onsdag den 4/9

Sommerfest:
Årets sommerfest var en stor succes. Vi var heldige med vejret, stemningen var god, der var mange der deltog, der var beboere i alle aldersgrupper og der var mange nye beboere.
Så alt i alt synes bestyrelsen at det var en meget vellykket sommerfest - og vi takker alle der deltog og bidrog.
Erfaringer
Når det gælder erfaringer, der skal bruges fremover er det indlysende at tidspunktet for hvornår der lukkes for musikken s-k-a-l overholdes. Det skete ikke i år; det skal ikke gentages.
En anden erfaring er, at det kiksede med hjælp til oprydningen - både om natten og søndag formiddag. Det er nødvendigt at finde på en måde at dele byrderne på …..

Loppemarked:
Om loppemarkedet: Det er første gang det er blevet afviklet på Torvet, og der tydeligt både tilhængere og modstandere af dén model.
I en samlet vurdering er bestyrelsen dog enig om, at loppemarkedet skal vende tilbage til Berggreensgade, ikke mindst fordi det trafiksikkerhedsmæssigt er en sikrere løsning. Årets loppemarked havde en tendens til at brede sig organisk ud over hele Torvet trods forsøg på at holde afspærringen, og vi kan vist takke HOFORs langvarige udgravning i Kildevældsgade for, at det ikke gav anledning til alvorlige problemer.

Havevandring:
På havevandringen kaster bestyrelsesmedlemmer i løbet af en formiddag et blik på knap 400 forhaver. Derfor er der også grænser for hvor præcis og detaljeret tilbagemeldingen til husejerne kan være, uanset at vi nu råder over en glimrende app, der gør det nemt at aflevere en anmærkning via mail, hvis der er behov for det.
Vi vil prøve at raffinere det værktøj, så de anmærkninger, der afleveres, bliver mere specifikke.

Det generelle billede af forhaverne er i øvrigt flot og grønt; de fleste anmærkninger drejer sig om ufremkommelige fortov (ukrudt, cykler, grene, planter, hække), størrelse på hegn/hæk, og træer der er for høje.

Plant et træ:
Antallet af husejere der i år gerne ville have besøg af gartneren var i år mere end fordoblet. Husejerne var glade og vi gentager succesen næste år.

Yousee:
Formanden ønskede at gøre bestyrelsen og husejerne opmærksomme på, at Yousee, der leverer tv-grundpakken i kvarteret, er kommet i konflikt med de danske rettighedshavere om betalingen for anvendelse af musik, drama, osv.

Vandforsyningen:
Arbejdet kværner videre i sit eget tempo. Vi forhandler lige nu en aftale med en bygherrerådgiver. Når den er vurderet af vores advokat og underskrevet, starter en fase med præcisering af det, der bliver beslutningsgrundlag som fremlægges for generalforsamlingen.

Næsten møde holdes onsdag den 2.oktober.

Bestyrelsesmøde onsdag den 14/8

Sommerfest 
Der er fest og musik på Torvet, lørdag den 31. august!
Sommerfesten er lige om hjørnet, og der er som sædvanlig brug for beboere, der er med til at gøre klar - til at stå baren - og til at rydde op.
Meld dig ved at sende en mail til bestyrelsen@strandvejskvarteret.dk; der er brug for hjælp lørdag eftermiddag, lørdag aften og søndag formiddag.

Loppemarked 
Det årlige loppemarked finder sted samme lørdag også på torvet (opr. planlagt til Niels W Gades Gade og Kuhlausgade nord).

Havevandring 
Bestyrelsen går på havevandring søndag den 1. september, og der er allerede adskillige tilmeldinger til det samtidige “Projekt Plant et træ”; Man kan stadig nå at melde sig til og få inspiration fra landskabsarkitekt/gartner Gustav Østerby, AllesHave.
Der er næsten altid plads til et træ til eller til at udvide et bed.
Interesserede kan booke tid fra kl 12 og frem hos med en mail til sps@g-o-d.dk
For egen regning kan man træffe videre aftaler med Gustav.

Vand 
Bestyrelsen har modtaget en evaluering - en second opinion - af det notat, udarbejdet af Gaihede A/S, som er grundlaget for hele projektet med kvarterets vandforsyning. Evalueringen er lavet af Øllgaard rådgivende ingeniører A/S.
Vi har drøftet bygherrerådgivning med rådgiverfirmaet Emcon a/s, og bestyrelsen besluttede på onsdagens møde at forhandle en kontrakt om rådgivning og bistand, der foreløbig skal dække kvalificering af beslutningsgrundlag for valg af løsningsmodel, og - under forudsætning af beslutning på generalforsamling - rådgivning og bistand frem til indgåelse af kontrakter for den valgte model. Det vi være naturligt at forlænge kontrakten, når selve implementeringsfasen går i gang.
Der er med andre ord stadig et stykke vej, før bestyrelsen mener at vandprojektet er klar til at blive lagt frem til en besluttende generalforsamling. Arbejdet fortsætter ……

Næste møde i bestyrelsen afholdes den 4. september.

Bestyrelsesmøde onsdag den 5/6

Vandforsyningen
Bestyrelsen bestiller nu en kritisk vurdering - en second opinion - af det materiale, der indtil nu er udarbejdet om kvarterets vandforsyning.
Vurderingen udføres af rådgivningsfirmaet Øllgaard.
Sideløbende taler bestyrelsen med firmaet Emcon om en mulig aftale om at de tilknyttes som bygherre-rådgiver.
Ud over disse to elementer vil arbejdet med vandprojektet ligge stille frem til bestyrelsesmødet i august.
Beslutningsgrundlag:
Der er stadig spørgsmål der skal belyses før der kan opstilles et egentligt beslutningsgrundlag til en generalforsamling, men vi har fået en række svar fra foreningens advokat, der blandt andet belyser hvordan en beslutningsproces bør tilrettelægges og gennemføres.
Opstillingen af et beslutningsgrundlag skal både forstås som de forslag/alternativer der kan stemmes om - og som fremstilling af et letforståeligt og overskueligt materiale, der forklarer hvad, hvorfor og hvordan.
Og vi gentager: der er ikke truffet nogen beslutninger eller indgået nogen aftaler eller kontrakter, der binder foreningen til det ene eller det andet.

Fjernvarme
HOFOR har nu oplyst, at de arbejder på fjernvarmeledninger i kvarteret helt frem til sommeren 2025. Foreningen har ingen indflydelse på projektet, men bestyrelsen har forsøgt at etablere en kontakt til byggeledelsen, sådan at vi får en mulighed for at informere beboerne og dermed måske forebygge gener ud over hvad der kan forudses, når gader spærres af og graves op.
Jan Væver er bestyrelsens kontaktperson til fjernvarme-graveriet.

Fiber
TDCs udlægning af fibernet nærmer sig forhåbentlig afslutningen, men bestyrelsen vil overfor kommunen lufte vores utilfredshed med, at vejmyndigheden ved at give tilladelser til kabelskabe på Torvet efter vores opfattelse igen tilsidesætter de generelle hensyn der ligger til grund for den bevarende lokalplan og udpegningen af kvarteret som et værdifuldt kulturmiljø.

Sommerfesten den 31. august forberedes og vi kan varsle at der igen i år vil være brug for frivillige til at hjælpe med at lave trafikafspærring, sætte telt op osv. Mere om det i august.

Næste møde i bestyrelsen afholdes den 14. august.

Bestyrelsesmøde onsdag den 15/5

Vandforsyningen
Arbejdet med fornyelsen af vandforsyningen går nu videre, blandt andet med de input som informationsmødet bidrag med.
Bestyrelsen prøver nu at indhente en Second Opinion på det materiale vi arbejder med - både teknisk og økonomisk - og vi har bedt foreningens advokat om at belyse en række juridiske spørgsmål og problemstillinger.
Det betyder at spørgsmål om de to præsenterede løsningsmodeller lige nu er i bero, sandsynligvis til efter sommerferien.
Bestyrelsen har derfor ikke noget bud på hvornår næste skæringsdag -  fx ekstraordinær generalforsamling eller informationsmøde - ligger, men vi vil ved først givne lejlighed forsøge at få bestyrelsesmedlemmer eller andre fra Humleby til at dele deres erfaringer med udskiftningen af vandledninger med os.

Fiber
Udlægningen af fibernet er endnu ikke afsluttet, men entreprenøren har varslet en snarlig overdragelsesforretning, hvor bestyrelsen også vil være med. Det betyder at vores mange bemærkninger til kvaliteten af genopretning og udbedring - og kritisabel placering af skabe - vil blive før til referat.

Sommerfest
Igen i år skal der være sommerfest - den 31. august. Igen på Torvet - og dér kommer årets loppemarked også til at blive centreret, idet vi synes at loppemarkedet undtagelsesvis flytter sig lidt for at give plads til et bryllup, det har brug for legeafsnittet midt på Berggreensgade.

Havevandring
Dagen efter,  den 1. september laver bestyrelsen den årlige havevandring, og gentager sidste års succes: “Plant et træ”-arrangementet. Mere om det senere.

Hushandler
Der handles løbende ejendomme i kvarteret, men enkelte huse bliver handlet uden mægler. Det kan betyde at køberne ikke bliver orienteret om vigtige forhold, så som regulativer og bevaringsbestemmelser. Og nok så vigtigt: køber får måske ikke information om at kvarteret står over for en betydelig udskrivning til vandforsyningen. Derfor opfordrer vi husejere, der sælger unden mægler: sørg for at køber bliver informeret - også om vandprojektet.

Næste møde i bestyrelsen den 5. juni.

Bestyrelsesmøde onsdag den 3/4

Der vil blive indkaldt til informationsmøde om kvarterets vandforsyning så snart vi har fået en aftale med Kulturcenter Kildevæld om, hvornår vi kan låne salen.
Vi regner med at afholde mødet sidst i denne måned eller i første halvdel af maj; sammen med en indkaldelse vil vi udsende det nye notat fra Gaihede a/s, der har også har rådgivet i denne fase af projektet.
Ingen beslutninger Mødet kan ikke træffe nogen beslutninger; formålet er alene at gøre beboerne bekendt med vores undersøgelser og de beslutningsrammer og konsekvenser, undersøgelserne peger i retning af.
Indkaldelse og materiale vil blive udsendt via mail.

Fiber-net Bestyrelsen har igen diskuteret TDCs udlægning af fibernet, og vi er nærmest uden pause i gang med opfølgning på flere fronter, herunder også kommunen.

Strøm Efter alt at dømme er epidemien med pletvise afbrydelser af én fase i strømforsyningen ikke overstået; vi forsøger stadig at få lidt mere meningsfulde tilbagemeldinger fra Radius, så vi kan bedømme om det er eksternt eller har noget at gøre med kapaciteten i kvarterets forsyningsnet.

Håndværkere Blandt de løbende sager bestyrelsen behandlede er også en pjece fra et håndværkerfirma, der netop er blevet husstandsomdelt. Pjecen tilbyder kælderudgravninger i pakkeløsninger, der beskrives som egnede til kælder-anvendelser, som myndighederne ikke tillader.
Bestyrelsen vil benytte anledningen til at understrege to ting:
Kælderudgravning er et projekt, der kræver professionel rådgivning og udførelse, og som under bestemte forudsætninger kræver byggetilladelse.
Håndværkere, der er parate til at tage opgaver på husene, overholder ikke nødvendigvis love, forskrifter, lokalplaner og regler. Måske kender de dem ikke, måske ignorerer de dem, måske fører de kunden bag lyset for at få en opgave - mulighederne er mange, og adskillige husejere er kommet galt afsted fordi et firma har tilsidesat rimelig professionel etik og ansvarlighed. Det er derfor klogt at allierede sig med en professionel rådgiver med rådgiveransvar, når der skal udføres større projekter. Og det gælder ikke kun kælderudgravninger.
Bestyrelsen er også altid parat til at bidrage med råd og vejledning.

Konstituering Endelig har bestyrelsen har fordelt arbejdsopgaverne; den justerede fordeling kan ses på hjemmesiden snarest.

Næste møde afholdes den 8. maj.

Bestyrelsesmøde onsdag den 6/3

Bestyrelsen brugte en god del af det første møde efter generalforsamlingen til at introducere nyvalgte Lea Groes til bestyrelsens arbejde og prioriteringer. Det blev anledning til en bredere snak om foreningens aktiviteter, og dermed også optakt til bestyrelsens konstituering.

Opgavefordeling
Vi fortsætter med Dines Boertmann som formand, Peter Faurhøj som næstformand og Lars Bjerregaard som kasserer uden for bestyrelsen. De øvrige opgaver lader vi stå frem til næste møde, i april, så alle kan overveje opgaver og interesser.

Jan Væver har dog allerede påtaget sig at håndtere alt angående el-forsyningen, og spørgsmålet om, hvor grænserne trækkes i ansvarsfordelingen for kloakkerne.
Første opdrag er at forsøge at skaffe en håndfuld af de nu sjældne og udgåede blad-sikringer, der sidder i de ældste sikringsbokse - kaldet hovedbly - i den fælles del af vores el-forsyning.

Bedre lyd på GF
Som opsamling på generalforsamlingen er bestyrelsen tilfreds med at vi kan bruge det lokale kulturcenter til generalforsamling og lignende. Vi vil dog satse på at forbedre mikrofon- og højtaleranlægget ved fremtidige møder.
Det officinelle referat er nu godkendt og bliver lagt på hjemmesiden snarest.

Vand
Der arbejdes fortsat med vand-projektet, og vi regner med at kunne fastlægge dato for et informationsmøde på bestyrelsesmødet i april.

Kritik af fiber-udlægning
Bestyrelsen rejser overfor entreprenør og TDC ønsket om forbedret kommunikation af arbejdsplanerne, så parkeringsproblemerne kan komme under nogenlunde kontrol; vi fremfører bekymring over den meget omfattende materiel-oplagring i Berggreensgade vest, og endelig kritiserer vi kvaliteten af genopretningen af fortov og belægninger.

Mere kælder
Bestyrelsen har godkendt en aftale om udvidelse af lejemålet til materielkælderen. Det træder i kraft pr. 1. april, og materielkældergruppen tager det i anvendelse i den efterfølgende weekend.

Gør-det-IKKE-selv
De kontinuerlige renoverings- og ændringsarbejder på kvarterets huse giver af og til problemer i forhold til lokalplan og foreningens regulativer. Det er vigtigt husejerne er opmærksomme på, at de håndværkere man entrerer med, ikke nødvendigvis har sat sig ind i de regler og regulativer, der gælder.
Man kan ikke tage for givet at deres rådgivning/anbefalinger er korrekt, og det er derfor at bestyrelsen vedholdende anbefaler at man søger rådgivning - hos bestyrelsen og/eller byggerådgiver - inden man sætter projekter i gang. En ekstern, professionel har forsikringsdækning for sit rådgiveransvar, og det kan vise sig at være nyttigt, hvis noget skal laves om.

Næste møde holdes den 3.april

Bestyrelsesmøde onsdag den 7/2

Generalforsamlingen
Generalforsamlingen den 27. februar afholdes i Kulturcenter Kildevæld, og indkaldelse , dagsorden med mere udsendes på mail mandag den 12. februar.
Valgtil bestyrelsen
På generalforsamlingen er der valg til bestyrelsen. Den to-årige turnus udløber for tre pladser, mens én plads skal genbesættes for et år, da det valgte medlem 2023 er fratrådt.
Er du interesseret, er du meget velkommen til at kontakte et bestyrelsesmedlem og få en snak om hvad det indebærer at være med i bestyrelsen for Husejerforeningen.

Fiber
Ud over forberedelserne til generalforsamlingen gjorde bestyrelsen på mødet onsdag status over udlægningen af fibernet i kvarteret. Vi benytter lejligheden til at gentage, at projekt fiber-net ikke er noget foreningen/bestyrelsen har sat i gang og at klager, observationer mm må rettes til entreprenøren og/eller TDC.
Foreningens/bestyrelsens rolle er alene at afværge installationer i strid med facaderegulativet, og at forsøge at bidrage til færrest mulig gener og problemer for beboerne i forbindelse med gravearbejdet.

Vand
Undersøgelserne i forbindelse med vandforsyningen går som planlagt, og resultaterne vil blive fremlagt på et informationsmøde inden sommer. Beslutninger vil kun kunne træffes af en generalforsamling, eventuelt en ekstraordinær generalforsamling.

Bestyrelsesmøde onsdag den 10/1

Fibernet
Udrulningen af fibernet i kvarteret er kun et anliggende for bestyrelsen i forhold til beskyttelse af husene (lokalplan/facaderegulativ), og graverettigheder i forhaverne. Men det siger sig selv, at bestyrelsen prøver at bidrage til et smidigt samarbejde med entreprenøren, der står for gravearbejdet.

P-problemer
Frosten har sat arbejdet på pause, men entreprenøren siger til bestyrelsen at erfaringerne fra H.C. Lumbyes Gade og Heisesgade viser, at problemerne med parkerede biler i arbejdszonen er så store, at det har givet forsinkelser.
Entreprenøren har derfor varslet, at de enten kommer til at lave fuldt p-forbud i hele gadeafsnit i de døgn arbejdet står på, eller foranstalter, at parkerede biler transporteres væk, hvis de står i et gadeafsnit, der er markeret med p-forbud.
Bestyrelsen prøver at udvirke, at entreprenøren forbedrer varslingen af, hvornår og hvor der skal graves - og at markeringen af p-forbud sker meget tydeligt og i god tid.
Hvad entreprenøren vælger at gøre vides ikke i skrivende stund, men for god ordens skyld skal det her understreges, at det ikke er afgørelser eller dispositioner, som bestyrelsen har nogen indflydelse på; ovenstående er alene tale om formidling af information til husejerne.

Vandforsyning, undersøgelser konkretiseres
Bestyrelsen godkendte på mødet onsdag et oplæg fra den rådgivende ingeniør om opklarende undersøgelser i relation til de to modeller for fornyelse af vandforsyningen. Undersøgelserne forventes udført i januar-februar, med opsamling først i marts.
Det skal understreges, at vores samarbejde med rådgivende ingeniør Gaihede A/S er time-betalt konsulent-støtte; der er ikke endnu indgået nogen langsigtede aftaler til nogen side om vandprojektet.

Generalforsamling
Endelig har bestyrelsen stort set færdiggjort materialet til generalforsamlingen den 27. februar. VI afventer fristen for indgivelse af forslag, den 24. januar; eventuelle forslag fra medlemmerne udsendes sammen med indkaldelse, dagsorden m.m. senest den 12. februar.

Næste møde i bestyrelsen afholdes den 7. februar.

 

Log: Rev løbende for hvert bestyrelsesmøde. Oprettet 29/12-2023.

Bliv den første til at skrive en kommentar på denne artikel

Skriv ny kommentar

×

Dit navn er påkrævet

Udfyld gyldigt navn

Din email er ugyldig

Din email er ugyldig

Kommentar er påkrævet

Captcha Code Kan du ikke læse billedet? Klik for at genskabe ny kode

Captcha er påkrævet

Koden er ikke korrekt

* Disse felter er påkrævet