- Forside
-
Dit kvarter
- Kalender
- Strandvejskvarteret
- Parkering, Gader og Træer
- Delebiler
- Salg af huse
- Affald og skrald
- Afløb: Kloak, brønde, rotter, oversvømmelse
- TV, Post, El, Vand, Varme, Fiber, Bredbånd, YouSee, Gas
- Tyveri, Nabohjælp, Graffiti, Hærværk
- Lokalsamfundet og Østerbro
- Arbejdernes Byggeforening
- Komponisterne bag gadenavnene
- Dit hus
-
Din forening
- Velkommen
- Bestyrelsen
- Husejerforeningen og GF
- Webredaktionen
- Facebook-gruppen
- Affaldsgruppen
- Arrangementsgrupper
- Bogen om kvarteret
- Energigruppen
- Fibernettet
- Fællesarealer
- Grønne tage
- Haveklubben
- Hjertestarteren
- Håndbogen, arb.grp.
- Kilden, historier, gamle referater mm
- Ladestandere til el-biler
- Materielkælderen
- Vandforsyning
- Arkiv for afsluttede arbejdsgrupper
- Genveje
- Nyt
- Om os
The best ever SUPER Backpack: Drop-proof/Scratch-resistant/USB Charging/Large capacity storage
50% OFF for the next 24 Hours ONLY + FREE Worldwide Shipping for a LIMITED time
Buy now: https://thebackpack.biz
Enjoy,
Dann
Jeg har spurgt www.tjekditnet.dk om, hvorfor de ikke oplyser, hvilke adresser der er fibernetdækket. Og hvorfor nogle beboere rundt om i vores kvarter ikke kan få afklaret, om de er tilmeldt eller ej. Digitaliseringsstyrelsen, som står for tjekditnet, har svaret følgende ganske informativt:
“Vi har tjekket nogle adresser i den sydlige del af kvarteret, og der er ikke indmeldt fiber dækning på dem. De vil derfor ikke fremgå ved næstkommende opdatering [af tjekditnet].
Beboerne på de adresser som har fået fiber af TDC Net, skal kontakte TDC Net og bede TDC Net indberette adresserne til os.
Opdatering tager typisk nogle arbejdsdage, men vi er i gang med den. Det er derfor din adresse [Bgg50] ikke fremgår fiber på din adresse inde på tjekditnet.dk endnu. [selv om ISP’erne andet steds kan se at jeg er tilmeldt]
Mht. at ISP’er kan se du har fiber. Det er netværksejeren selv som registrere bredbåndsdækningen på adressen, og deler den med andre udbydere. Det vil derfor ikke være afhængigt af tjekditnet.dk om udbyderne kan se at der er fiberadgang på adressen.
Med venlig hilsen, Digitaliseringsstyrelsen”
Men der er flere specialiteter: Se https://www.strandvejskvarteret.dk/nyhed/hvem-ejer-din-forhave
Vi er underlagt Københavns kommunes støjgrænser. Vi har feks bedt arbejderne på vores projekt om ikke at arbejde lørdag og søndag (hvilket ikke forhindrede stilladsarbejderne i at dukke op både lørdag og søndag og larme og te sig, men det er en anden historie). Det forlænger og fordyrer projektet, men sådan er det.
Her en kort, AI-genereret opsummering af reglerne. Har ikke faktachecket:
I København, specifikt på Østerbro, er der fastsat klare regler for støj fra bygningsarbejde, som skal overholdes for at minimere gener for naboer og beboere. Her er en opsummering af de relevante støjgrænser og tidsrammer:
Støjgrænser for Bygningsarbejde
Udenfor
• Mandag til fredag kl. 07-18: Maksimalt 70 dB
• Lørdag kl. 07-14: Maksimalt 70 dB
• Mandag til fredag kl. 18-22, lørdag kl. 14-22, søn- og helligdage kl. 07-22: Maksimalt 60 dB
• Alle dage kl. 22-07: Maksimalt 50 dB
Indenfor
For støj i boliger og støjfølsomme bygninger (f.eks. skoler og hospitaler) gælder følgende grænser:
• Dagtimerne (kl. 07-18): Maksimalt 80 dB
• Aften og nat (kl. 18-07): Maksimalt 75 dB
Specifikke Områder på Østerbro
Østerbro er klassificeret som et boligområde med særlige støjgrænser:
• Boligområder (herunder daginstitutioner):
• Udenfor: Maksimalt 64 dB
• Indenfor: Maksimalt 58 dB
Disse grænser er designet til at beskytte beboerne mod generende støj og sikre et acceptabelt lydmiljø både indendørs og udendørs.
Det er vigtigt at bemærke, at hvis byggearbejde overskrider disse grænser eller finder sted uden for de angivne tidsrum, kan naboer klage til kommunen, som kan iværksætte tiltag for at håndhæve reglerne.
Kilder mm:
https://www.perplexity.ai/search/opsummer-reglerne-om-stoj-for-HWpL5GvLRe6Vf2Gz33jPvA
Der er mange kilder til støj i et tæt beboet bebyggelse som Strandvejskvarteret, og derfor kan der være behov for et overblik over regler på støjområdet:
Byggearbejder
Bygge- og renoveringsaktivitet af enhver art er underlagt Bygge- og Anlægsforskriften i Københavns kommune af 2016.
https://kk.sites.itera.dk/.../pdf/2005_a62b0adc61c5.pdf
Tidsrammerne er sat således:
"§ 6 Støjende og støvende bygge- og anlægsarbejder må kun foregå på hverdage mandag til fredag mellem kl. 07.00 og 19.00 og lørdage mellem kl. 08.00 og 17.00.
§ 7 Uanset støjgrænserne i bilag A må følgende aktiviteter kun finde sted på hverdage mandag til fredag kl. 07.00 - 19.00 og lørdage kl. 08.00 til 17.00.
Anvendelse af elektriske bore- og skæremaskiner eller lignende værktøjer.
Anvendelse af tårnkran og lignende.
Anvendelse af elektriske lifte og lignende.
Anvendelse af trykluftsværktøj.
Opstilling og nedtagning af stillads.
Af- og pålæsning af byggematerialer og affald.
Tilsvarende støjende aktiviteter."
Bestemmelserne gælder uanset hvem der udfører arbejdet - m.a.o. de gælder såvel håndværkere som beboere.
Særligt støjende arbejde, fx beton-nedbrydning, må kun finde sted på hverdage, med mindre kommunen har givet en dispensation fra reglerne.
Havearbejde
Havearbejde er ikke omfattet af forskriften, og er kun reguleret af almindelig hensynsfuldhed og godt naboskab; det opfattes almindeligvis som at man ikke støjer omkring spisetider, og i weekenderne lægger eventuelt støjende havearbejde mellem kl 10 formiddag og spisetid, aften.
Fest og selskab
Fester af enhver art, både de regulære fester og det hyggelige lille selskab i baghaven, der trækker ud på natten og måske ledsages af lidt musik for åbne vinduer:
Regel nummer 1: Varsko naboerne, når der er tale om en planlagt fest, der forventes at støje ud over almindelig hverdagsniveau.
Jo senere det er på aftenen, jo mere skal man være opmærksom på, om åbne vinduer/terrassedøre slipper høj musik og festlarm ud i baggårdenes klang-kasse.
Der kommer et tidspunkt efter midnat, hvor det må anses for at være hensynsløst at spille høj musik for åbne vinduer, holde selskab i baghaven med højrøstede deltagere osv.
Københavns kommunes støjpolitik sætter ikke præcise rammer for borgernes aktiviteter i og omkring boligen, men der er generelle bestemmelser, som i konkrete situationer kan få politiet til at dukke op.
Det undgår man ved at udvise godt naboskab - være hensynsfuld og opmærksom på naboernes interesser.
Bolius har lavet et overblik:
www.bolius.dk/hvor-meget-maa-din-nabo-stoeje-i-haven-15637
Det fylder enormt, og kan ikke flyttes uden en bil.
Jeg tænker at papcontainere i gåafstand (eller når man alligevel lufter hunden), vil hjælpe de fleste af os mest.
Vi er løbet tør for bøger til butikken.
Vi vil meget gerne bestille 20 eks. til butikken :)
Mvh.
Anne-Katrine
Østerbros Boghandel
Østerbrogade 200
2100 København Ø.
YouSee-grundpakkeafgiften er nok den samme uanset hvilken internetforbindelse du bruger.
YouSee-bredbånd vil du kunne spare/udskifte.
Når jeg ser på min faktura fra foreningen, indeholder denne en grundpakke 24 til 3.285,00, som jeg formoder er betaling for YouSee. Kan jeg afbestille denne i håbet om at TDC fiber kommer til at fungere indenfor de næste 30-60 dage, eller hvad er udsigterne? Og kan man afbestille Grundpakken delvis, så snart fiber fungerer?
Hører gerne kommentarer og forslag og glæder mig til fiber løsningen.
YouSee-grundpakkeafgiften er nok den samme uanset hvilken internetforbindelse du bruger.
YouSee-bredbånd vil du kunne spare/udskifte.
Nej, du må ikke fjerne Coax-kablerne:
- Der er stadig signal i dem, formodentlig nogle år endnu
- De ejes af YouSee
- Bestyrelsen forhandler med YouSee om Coax-kablernes fremtid.
Tak for din pæne omtale og tak for dit relevante spørgsmål.
Nej, du må ikke fjerne Coax-kablerne:
- Der er stadig signal i dem, formodentlig nogle år endnu
- De ejes af YouSee
- Bestyrelsen forhandler med YouSee om Coax-kablernes fremtid.
Tak for din pæne omtale og tak for dit relevante spørgsmål.
Men der er flere specialiteter: Se https://www.strandvejskvarteret.dk/nyhed/hvem-ejer-din-forhave
Lisbet Theilgaard og Niels Møller
Vedrørende indføring af net-kabel til facade (mur og fundament).
Kære Peter
Vores hus har indgangsdøren til venstre i husfacaden. Vi har gravet vores kælder dybere og derfor etableret omfangsdræn.
Vi har etableret omfangsdræn ved facaden i en dybde af cirka 1,5 - 2 meter på ydersiden af huset mod gaden.
Omfangsdrænet består af en membran op til ydermuren og et opsamlingsdræn, der forhindrer regnvand i at sive ind i kælderen.
Der er desuden etableret isolering på husets ydermur.
Regnvandet pumpes fra omfangsdrænet over i den almindelige kloakbrønd via en pumpe i en mindre brønd ved siden af den almindelige regnvandsbrønd.
Net- kablet skal føres ind til og igennem muren i en dybde af 45 cm.
Dvs det skal føres gennem membranen.
Det vil ødelægge membranen og isoleringen på indføringsstedet.
Når net-kablet skal føres ind i huset, skal der graves et hul ved facade/fundament på 60x60x45 cm
Dette gravearbejde risikerer også at beskadige membran og isolering.
Endelig kommer dertil, at kloakbrønd og pumpebrønd fylder det meste af den plads foran hoveddøren, hvor net-kablet er tænkt ført ind. Altså foran indgangsdøren til venstre set fra gaden
Jeg spekulerer på hvor meget indskydningsspyddet fylder og hvor præcist skydningen er i forhold til de to brønde.
Jeg har talt med entreprenøren om problemet. Entreprenøren oplyser, at husejeren ikke bliver opsøgt af en tekniker før grave- og indføringsarbejdet af kablet. Entreprenøren kan ikke oplyse dato for gravearbejdet og indrømmer at arbejderne ikke kan dansk eller engelsk. Med hensyn til ovenstående problem henviser entreprenøren til husejerforeningen. Entreprenøren har dog sendt en email, som desværre er intetsigende.
Niels Møller
I dag er det vist den beholder, som afregningen hægtes op på.
Selv om vi fremover kun får tømt Rest-/Madbeholderen hveranden uge, så er der stadig rigelig plads til klyngens 4 huse i 3 RM-beholdere.
I dag er det vist den beholder, som afregningen hægtes op på.
Virkeligheden er, at at kun ganske få husejere har valg at få en pap-beholder. Mange sorterer ikke ordentligt
Hvis klyngerne drøftede udfordringen, og der i klyngen findes en som har plads til en papbeholder, kunne det være et udspil til en begyndende løsning sammen med kommunen.
Jeg overvejer, at lufte tanken som opfordring/forslag på kommende generalforsamling.
Virkeligheden er, at at kun ganske få husejere har valg at få en pap-beholder. Mange sorterer ikke ordentligt
Hvis klyngerne drøftede udfordringen, og der i klyngen findes en som har plads til en papbeholder, kunne det være et udspil til en begyndende løsning sammen med kommunen.
Jeg overvejer, at lufte tanken som opfordring/forslag på kommende generalforsamling.
Aftalen er godkendt
Det er nu godkendt at fiberkablet vil blive skudt ind til facaden af samtlige huse hvor der vil blive gravet et hul på 60x60 cm (45 cm dybt) herefter vil TDC teknikker tage over og enten installere slutboks som beskrevet nedenfor eller en muffe de steder hvor husejeren ikke ønsker fiber.
Hjørnehuse vil få mail fra bestyrelsen med mere information mht placering af slut boks.
Bestyrelsen vil snarest udsende informations brev til samtlige huse så dem der ikke er på FB eller ser hjemmesiden også bliver underrettet.
Det er ikke et krav at man bruger fiberforbindelsen hvis den er blevet installeret så man kan roligt tilmelde sig da det indtil den 18. december er gratis at få lagt fiber ind i huset.
Jeg er derfor en klar fortaler for, at vi får denne løsning etableret i 2024 og vil animere til, at der findes en acceptabel løsning på placering og udformning af den udvendige boks. En nedgravet løsning er noget baks, og jeg forventer ikke, at TDC kan komme med en indvendig løsning. Så det handler vel nu om at få lavet en ændring af facaderegulativet, der styrer alle forhold omkring den udvendige boks (placering, inddækning, farve, m.m.).
Tak for det gode initiativ hvor det end måtte komme fra!
Hvis I skal have lavet noget på de gamle vinduer, har vi gang i snedkermester Jon Due, +45 42 70 24 04. Han kan varmt anbefales!
Han er meget dygtig, men nok ikke den billigste forestiller jeg mig.
Steen Larsen
Tak for orienteringen
Skal man have skiftet tagvinduer, findes der faktisk fremragende alternativer til de gængse, ret klodsede som aldrig har brilleret ved skønhed.
Smukke tagvinduer som falder kønt ind, ikke mindst til skifertagene her.
De er noget dyrere, men så meget skønnere at se på.
Tjek her: www.saxosolution.dk
Mvh Maria G, BG 14
Foreningens generalforsamling vedtog i 2015 at ansvar for kloak blev lagt over til husejer. Dermed ophørte også foreningens andel i ansvaret for rottebekæmpelse.
Kloak er således et anliggende for husejers egen beslutning om forsikring. Rottebekæmpelse er et anliggende for kommunen.
Vi anbefaler Christian Illum Gadegaard.
Tømrer, Entreprise og Hånddværkerservice
Illum & Co
tlf 53702344
mail@illumco.dk
www.illumco.dk
cvr. 34993610
Udført tømrerarbejde, overholder tidsfrister og godt arbejde.
Dertil kommer, at det nærmest er meningsløst at kalkulere med opladning af en el-bil med et spændingsniveau der ikke overstiger 6 ampere.
Dog forstår jeg ikke helt argumentet omkring den maximale strømbelastning og faren for overophedning. Jeg går ud fra, at de fleste har en bageovn, der typisk kan installeres til både 1 og 3 faser. Vælger man en enkelt fase, kan ovnen godt trække op til 2000 W. Vælger man at langtidsstege i denne og samtidig køre sin tørretumbler el lign giver det belastning på hovedkablet til huset, der overstiger en mormorlader begrænset til 10 A. Tager man samtidig i betragtning, at denne ladning typisk foregår om natten, bliver belastningen endnu mindre. Så jeg stiller mig lidt skeptisk overfor argumentet om, at der "ikke er plads i forsyningskæden".
Men som sagt i starten, det er super bøvlet, så foreningen bør nok kæmpe hårdere for, at der kommer flere ægte ladestandere omkring kvarteret.
Jeg har tidligere fremsendt et forslag til KK om, at 10 m grænsen til hjørne nedsættes til 5 m for udvalgte kryds i kvarteret, der så forsynes med en ladestander til 2 pladser - den nye (5-10 m) og den sidste på vejen. Foreløbig uden resultat, men noget skal der ske, hvis vi alle skal køre i el-bil om få år :)
Dertil kommer, at det nærmest er meningsløst at kalkulere med opladning af en el-bil med et spændingsniveau der ikke overstiger 6 ampere.
Apropos forslag ”4.3. Solceller på tagene”:
Vi var to beboere, der i 2005 lavede et særnummer af Kilden med fokus på solceller i vores kvarter og mere bredt med temaet ”Bæredygtig energi og solenergi i vores byggeforeningshuse”.
Særnummeret kan sikkert stadigt fungere som inspiration til en ny arbejdsgruppe.
Alskens muligheder kunne allerede den gang skimtes, og de fleste bindinger fik vi vist beskrevet.
Se analysen på hjemmesiden: www.strandvejskvarteret.dk/fileadmin/uploads/kilden/Kilden_1981-2008/kilden-2005-2-febr.pdf . Du kan også finde den via Kildens hjemmeside www.strandvejskvarteret.dk/nyhed/kilden-2005.
Jeg håber, at en ny arbejdsgruppe kan komme til mere lovende resultater, end vi kom til; men som jeg husker det, så er håbet mere lysegrønt end realistisk :-(
Jeg glæder mig til at høre jeres resultat.
Men først og sidst er der kapacitetsproblemet i kvarterets el-net. Husene forsynes via det foreningsejede kabel, der går hen over spidslofterne. Og i dette kabel og dets sikringsboks ligger en absolut begrænsning, idet 6 til 8 huse deles om den samme kapacitet. Der er ganske enkelt ikke “plads” til at sætte en bil-oplader ind i dén forsyningskæde.
Naomi var uvurderlig i forbindelse med ombygning af stueetagen (HCL 2). Hun fra involveret fra start til slut og sørgede for en flot løsning (inkl køkken og badeværelse) med maximal udnyttelse af pladsen. Naomi har boet i kvarteret så hun har førstehåndskendskab til vores huse.
Tak for spørgsmål.
Det bedste du kan gøre er at checke vores Facebook side, hvor Ane Stenbak jævnligt laver opdateringer om festen.
DBH Bente
Tak for spørgsmål.
Det bedste du kan gøre er at checke vores Facebook side, hvor Ane Stenbak jævnligt laver opdateringer om festen.
DBH Bente
Hjemmesidens redaktion har intet med YouSee at gøre.
Ifølge Verdens-tv, udenlandske tv-udsendelser med dansk tekstning, er en d påel af grundpakken som adgang til vi har via foreningen. Dog er den franske 'arte' ikke mulig at finde på mulighederne selv om den er med i Verdens-tv's liste. Det må bero på en fejl fra leverandøren YouSee?
Forklaring udbedes.
Venligst
Bent Hansen
Hjemmesidens redaktion har intet med YouSee at gøre.
Niels, Kuhlausgade 23
Debatten foregår blandt andet i vores kvarters lukkede Facebook-gruppe.
Der er mere om baggrunden for forslagene "4.C. Leg i gaderne", "4.D. Ophold i gaderne" og "4.E. Flere fremtidige fællesarealer" under arbejdsgruppens webside.
Gå til 'Din forening' / 'Fællesarealer', hvor arbejdsgruppens forarbejder er slået op.
Der er mere om baggrunden for forslaget "4.B. Opstilling af ladestandere til elbiler" under arbejdsgruppens webside.
Gå til 'Din forening' / 'Ladestandere', hvor arbejdsgruppens forarbejder er slået op.
Hvis du laver nye sangtekster, så send dem til hjemmesiden.
Tusinde tak Knud. Jeg glæder mig.
Nytårsfyrværkeri:
Jeg håber inderligt, at nogle beboere er klar til at fyre den af.
Læste jeres interessante artikel :-).
På www.TESTdinBOLIG.dk/radonkort finders et omfattende radonkort for hver kommune i landet
Gør det hvert år, især hvis der er store træer i nærheden af dit hus.
- Du får mindre organisk materiale ned i samlebrønden
- Tagrenden tæres mindre
- Du får mindre risiko for, at smeltevand fra sneen løber over tagrenden ind mod husets væg.
Tagrenden kan evt. tømmes ifm. brøndrensedagen 7/11.
1. Udskyd det, hvis du gjorde det sidste år.
2. Gør det selv, hvis du kan (se vejledning på hjemmesiden).
3. Deltag i vores fælles brøndrensningsdag den 7/11. Lærerigt, effektivt og socialt.
Kvarteret bliver nok fyldt med børn fra hele Østerbro, så det er rigtigt dejligt ikke at blive kimet ned hele aften, når man ikke deltager :-)
I am sure Halloween will fill our lovely neighbourhood on Sunday. Go for it. Maybe there will be some collective action, and for sure we will have a lot of individual action.
Kvarteret bliver nok fyldt med børn fra hele Østerbro, så det er rigtigt dejligt ikke at blive kimet ned hele aften, når man ikke deltager :-)
Anbefaling af tagentreprenør Jesper Adolphsen fra Nordstrand Huse ApS.
Jesper lavede mit tag i foråret 2021, udskiftede skiferen lagt på fast undertag, og han ordnede brandkammene, nedløbsrør mm.
Jeg kan varmt anbefale ham og hans hold.
- Han gennemførte det hurtigt, efter planen og i et koncentreret forløb.
- Han lavede det som specificeret af husejerforeningens arkitekter.
- Hans pris holdt og omfattede det, som jeg havde forventet.
- Kontrakten var udformet klart og tydeligt efter standardregler.
- Jeg fandt på ekstraydelser undervejs, og det blev ordnet mod en rimelig ekstrabetaling.
- Han tog ansvar for at finde gode løsninger på uforudsete problemer.
- Han var fagligt engageret og tog gerne en diskussion om den rigtigste løsning.
- Der viste sig efterfølgende en utæthed ved brandkammen, men han fandt skaden og rettede den uden vrøvl.
Alt i alt, en god oplevelse.
Smid mig gerne lige en mail på susibaerentzen@gmail.com, så vi har jeres adresse og mail og kan sende de sidste informationer direkte til jer.
Dbh
Susi
Smid mig gerne lige en mail på susibaerentzen@gmail.com, så vi har jeres mail og kan sende jer de sidste informationer, når de kommer :)
Dbh
Susi
Smid mig gerne lige en mail på susibaerentzen@gmail.com, så vi har jeres mail og kan sende jer de sidste informationer, når de kommer :)
Dbh
Susi
Smid mig gerne lige en mail på susibaerentzen@gmail.com, så vi har jeres adresse og mail og kan sende de sidste informationer direkte til jer.
Dbh
Susi
Smid mig gerne lige en mail på susibaerentzen@gmail.com, så vi har jeres mail og kan sende jer de sidste informationer, når de kommer :)
Dbh
Susi
Smid mig gerne lige en mail på susibaerentzen@gmail.com, så vi har jeres mail og kan sende jer de sidste informationer, når de kommer :)
Dbh
Susi
Smid mig gerne lige en mail på susibaerentzen@gmail.com, så vi har jeres mail og kan sende jer de sidste informationer, når de kommer :)
Dbh
Susi
Arrangementet er meget populært og vi får gæster fra langt væk i Sverige, som gerne vil være med. Derfor er det vigtigt med den rigtige dato!
Bedste hilsner
Troels- Kildevældsgade 25
Vi har købt Hornemansgade 4 og flytter snart ind. Bliver vi automatisk meldt til Yousee grundpakken? Hvad koster den i givet fald?
Opsigelse skal ske per e-mail til yousee(at)strandvejskvarteret.dk med følgende tekst i emnefeltet: \'Opsigelse af TV Grundpakke: vejnavn, husnummer, navn på husejer\'.
Jvf vejledningen ovenfor :-)
Opsigelse af Grundpakke
Anni Damstedt
Berggreensgade 8, st.
flemming@hvidservice.dk
Flemming Jørgensen
mobil 28121020
Kan varmt anbefales. Hjalp os med gode gratis råd omkring vores opvasker, så vi undgik at skulle udskifte maskinen
F.eks. på Tommas Kisbye fra Weysesgade 56.
Vi kan nok nøjes med det nuværende antal spande, eller med maksimalt én mere i hver forhave.
Biospande rækker til 3-4 husstande. Restaffaldsspande kan dække behovet hos 5-6 pensionistpar eller et par børnefamilier? Plast- og biospande har trukket meget affald væk fra restspandene.
Man kan også justere med kommunens tømningsfrekvenser.
Ensretningen på dansk eller måske endog EU-niveau er vist nødvendig for at gør genanvendelsen rentabel.
Jeg er ganske optimistisk.
Demokrati bygger på kvalificeret debat og informeret beslutning.
Grundig debat er svær på vores generalforsamling, specielt i år på en virtuel platform.
Lad os få nogle argumenter for og imod forslagene, så vi hver især kan få indsigt i dem og måske danne os en holdning på forhånd eller evt. afgive brevstemme.
Se forslagsstillernes uddybning i indkaldelsen side 14.
Skriv her eller på Facebook-gruppen, hvor jeg har startet med et indlæg.
Bestyrelsen opfordres hermed til at undersøge alle muligheder for at få etableret el-ladepladser i området, idet disse blandt andet kunne være 1) Skråparkering i Landskronagade, 2) Parkering i Kildevældsgade overfor delebilerne, 3) Parkering ved hjørner, hvor 10 m reduceres til 5 m.
Derudover er jeg særligt optaget af, at der er plads til alle og vil gerne slå et slag for at gøre FNs verdensmål til hverdagsmål – og tænkes ind i de løsninger, der arbejdes på i stort og småt.
Jeg er socialt anlagt og gør gerne mit til at arbejdet bliver en fest - også bestyrelsesarbejde - bare det ikke er sundhedsskadeligt, og så bager jeg en ualmindelig god æblekage, siges det.
Dejligt nu at vide så meget om vores skønne kvarter.
Danni Vienberg, malermester
Tel. 60850605
E-mail. Vienbergmalerservice@gmail.com
Falkehusene 43
2620 Albertslund
BH Kristina Clausen
Vi fik udskiftet hele fjernvarmeanlægget af broernes VVS. De klarede det på en dag, var effektive og søde.
Vi er meget tilfredse med firmaets arbejde - og så er de meget effektive og omhyggelige.
I har virkelig skabt et godt og velordnet lagerrum til materiellet og lavet et velfungerende system til at styre udlånet.
Det hele er bestemt efterladt i velfungerende stand til næste hold.
Mange har nydt glæde af jeres indsats. Tak. Søren.
Jeg har butikken på Østerbrogade 157
Og jeg vil godt søge om nye markiser til min butik på begge facader
Jeg har dig brug for at vide hvilke forhold og regler jeg skal forholde mig til for tegninger og ansøgning
Lærerstandens Brandforsikring svarede mig 3/6-2018 om forsikring af tag med skiffer på rupløjede brædder: \'... det er helt fint med os ...\'.
"Fælles" er det samme som fællesskab
Vi brugte disse og var super tilfredse. Alt maling taget af. Linolie maling og det holder rigtigt godt.
http://www.byggeriets-vinduesrenovering.dk/
[Klippet fra indlæg 7/2-2020 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe af Gurli Olstrøm Laursen]
Et utæt rørstykke skulle udskiftes, en opgave som broernes VVS havde udført i 2016, pris 2000,25 kr. Jeg henvendte mig igen for at få det udbedret. Pris 4775 incl. moms. Jeg er selv smed, og med ret godt kendskab til arbejdets omfang.
, ca. 1 arbejdstime incl. diverse. Jeg har nu fået udført arbejdet af anden VVS,
Pris 1500 kr.
Jeg kan ikke anbefale Broernes VVS
Telefon 93 93 76 93
https://www.coqenpate.dk/
NB: Etre comme un coq en pâte = have det som blommen i et æg (egtl. "at være en hane i en dej"). Det må vel være godt.
Vi har skrevet tii Københavns kommune cq21@kk.dk
håber tømning bliver foretaget alligevel indtil de er skiftet
Mange tak for al hjælpen. Producenterne skal have kritik for dårlig vejledning, men I retter flot op på det. Tak! Jeg har lige været igennem det hele for at finde en fejl (det var en blokeret UMP3-pumpe) - og en sag for Broernes antager jeg.
Mvh Jacob, BG14
Mvh Det 1000. hus
Arrangementet er meget populært og vi får gæster fra langt væk i Sverige, som gerne vil være med. Derfor er det vigtigt med den rigtige dato!
Bedste hilsner
Troels- Kildevældsgade 25
Er der en der har en god vinduespudser?
På forhånd tak
Holger
God research og info.
Skal Facaderegulativet fjernes, nedtones, ændres eller håndteres anderledes?
Hvad er forskellen på Facaderegulativet og Lokalplanen?
Hvilken juridisk status har foreningens Facaderegulativ, og hvad er historien bag det?
Tre forslag til generalforsamlingen den 26/2 handler om netop dette regulativ.
Vi har derfor udredt emnet med henblik på, at alle på Generalforsamlingen har en fælles opfattelse af udgangspunktet, når der skal tages stilling til forslagene.
Mange hilsner, Lise Fogh og Søren Borch, Bgg 50.
Se: www.strandvejskvarteret.dk/no_cache/nyhed/article/1710/20/ eller \'Dit hus\' > \'Regulativer\' >\'Facaderegulativ, servitut, lokalplan, håndbog. Forskelle og baggrundshistorie\'.
Denne sag er debatteret ganske grundigt på Orienteringsmødet med Affaldsgruppen om alternative delingsordninger den 9. jan. i år.
Det vedrører GF-punktet: \'5a. Forslag om etablering af deleordning inden for affald\'.
Se mere på hjemmesiden under \'Din forening\' > \'Affaldsgruppen\', hvor der bl.a. er en række debatindlæg af relevans for GF under artiklen "Indkaldelse til orienteringsmøde fra Affaldsgruppen om alternative delingsordninger 9.jan."
Man kan finde mere om vores aktuelle affaldsordning via \'Dit kvarter\' > \'Af fald og Skrald\'.
Man kan sige meget for og imod at ændre foreningens navn.
Forslaget er punkt 5g på generalforsamlingens dagsorden.
Her er nogle eksempler i tilfældig rækkefølge:
- Nyt navn kræver en vedtægtsændring.
- Vi har reelt navnet Komponistkvarteret som 'alias'.
- Navnet Komponistkvarteret kan give anledning til forveksling med kvarteret omkring Mozarts Plads i Sydhavnen, hvor der er masser af gader med (udenlandske) komponistnavne, og med Haveforeningen Komponistbyen.
- I vores logo står der ikke Strandvejskvarteret, men dog 'Parti fra Strandvejen'.
- Vi har heddet Strandvejskvarteret siden starten for mere end 100 år siden.
- Det er vildledende med navnet Strandvejskvarteret nu om dage, hvor Strandvejen først starter på den anden side af jernbanen.
- Vi ejer allerede domænenavnet Komponistkvarteret.dk på internettet, og det er sat til at linke direkte til www.strandvejskvarteret.dk.
- Hjemmesiden er programmeret, så man også kommer dertil, hvis man googler Strandvejskvarteret, Komponistkvarteret, Svanemøllekvarteret eller Kildevældskvarteret.
- Forslaget om Komponistkvarteret var oppe, og blev afvist, på en GF for måske 20 år siden.
- Flere ejendomsmæglere bruger navnet Komponistkvarteret i deres salgsannoncer.
- Bogen 'Et lille hus i byen' om Københavns byggeforeningshuse kalder os Komponistkvarteret.
- På www.kbhbilleder.dk viser søgeordet Komponistkvarteret til gadebilleder fra området omkring Mozarts Plads, mens søgeordet Strandvejskvarteret giver nul hits.
- På www.danbolig.dk betegner Kildevældskvarteret et større område inklusiv Skt. Kjeldskvarteret, men eksklusiv vores kvarter. Samtidig betegner Svanemøllekvarteret området fra Strandboulevarden og nordpå, inklusiv Ryvangskvarteret og vores kvarter.
- På Wikipedia står der 'Strandvejskvarteret (også kaldet Komponistkvarteret og Komponistbyen)…' (13/2-2019)
- Visse andre steder omtales vores kvarter også som Komponistbyen.
- Navnet Strandvejskvarteret indgår allerede i håndbogen, regulativer, servitutter, lokalplan, bladet Kilden, vores hjemmeside.
- Københavns kommune kalder os for Kildevældskvarteret i en publikation fra 2014 om 'Værdifulde kulturmiljøer i København'.
Ak ja, der er ingen indlysende rigtig beslutning. Tænk selv over det, og diskutér det med naboen inden generalforsamlingen.
Jeg deltog i det rigtigt gode orienteringsmøde med Affaldsgruppen og kommunens repræsentant 9/1-2019.
Og jeg går varmt ind for affaldssortering og for deleordninger.
Jeg har tidligere støttet en meget frivillig ordning; men efter at have hørt argumenter for og imod går jeg nu ind for arbejdsgruppens fleksible forslag B.
Dels fordi kommunens regler slet ikke tillader deleordninger for andet end bio-beholdere, hvorfor vi skal glæde os over alligevel at få lov til at dele gennem noget, som kommunen kan acceptere som en forsøgsordning. Dels fordi denne løsning reelt giver ganske megen frihed.
Jeg tænker, at vi kan se fremtiden for udvikling af delingsordninger for affald således:
• Fase 1, som nu: Vi skal have Rest og Papir. Metal/Plast er for så vidt obligatorisk, men er endnu ikke rullet ud hos alle. De andre er frivillige. Man kan dele bio-beholdere, men ikke de andre beholdere.
• Fase 2, efter generalforsamling: Hvis vi beslutter A eller B, så kan vi dele papir, plast/metal, bio, men ikke rest. Plast og metal rulles ud, og man frit kan vælge kombinerede Plast/Metal beholdere eller rene Plastbeholdere. Bio er frivillig.
• Fase 3, om 1-2 år: Bio-beholder bliver obligatorisk, men kan stadig deles. Mindre rød kasse, 40 liter, til farligt affald bliver obligatorisk; men den forventes ikke at stå i forhaven.
• Fase 4, om måske 4 år?: Pap bliver måske også obligatorisk.
Hverken kommunen eller Affaldsgruppen har eksplicit nævnt denne faseopdeling, men jeg tror, at den kan være nyttig at tænke i.
Jeg boede i Edvard Griegsgade nr. 18 og senere i nr. 6
Affaldsgruppen foreslår:
- Model A: Fælles løsning med obligatorisk deling.
- Model B: Halvfrivillig deleordning.
Jeg foreslår, at vi tilføjer:
- Model C: Frivillig deleordning, hvor enhver kan vælge at dele lidt eller meget med hvem de vil.
Og så selvfølgelig:
- Model D: Ingen deling, nemlig den hvor vi slet ikke deler, men alle hver især har samtlige obligatoriske spande. Det er \'default-løsningen\'.
Jeg tror nemlig:
- Beboerne kan bedre lide frivillighed.
- Vi skal tage højde for, at der i fremtiden nok kommer 4 eller 5 obligatoriske spande, og ikke kun de nu 3 stykker.
- Skraldemændene kan i praksis sagtens leve med frivillighedens anarkistiske tilstande.
- Kommunens administration og IT-systemer kan nok håndtere det, og ellers bør de nok udvikles til at håndtere det aht. fremtiden.
Se i øvrigt artiklen 'Åbent brev: Affaldssortering og nabodeling' (under 'Din forening' > 'Affaldsgruppen'), hvor disse fire alternativer er uddybet. (NB: De er dog dér desværre nummereret anderledes.)
Hvordan er udsigterne til, at vi ikke kun har rest-, papir- og metal/plastspande som obligatoriske?
Jeg hørte på et tidspunkt, at vi inden for 1-2 år også får obligatoriske spande til sortering af bio og pap.
Kan Affaldsgruppen oplyse, hvordan udsigterne er på dette felt?
Jeg har lige talt ude på gaden med en skraldemand, der tømte biospandene.
Han oplyste, at han som skraldemand er opmærksom på, om han får alle spande med.
De har en liste i bilen over husene, så de ved, hvor de i hvert fald skal lede efter en spand.
Og hvor de eventuelt skal bruge en nøgle for at komme ind i gården ifm. visse hjørnehuse.
I praksis - i vores kvarter - tager de dog bare alle synlige spande, og hopper huse over, hvis de ikke kan finde en spand (evt. med en nøgle).
Han oplyste, at hver enkelt husstand selv kan vælge serviceleverandør. Han vidste dog ikke, om det også gælder i vores kvarter, men det gør det i andre kvarterer.
Så han skal i teorien tjekke med listen i bilen, om huset er tilmeldt, førend han tager en spand, men det tjekker han ikke i praksis i vores kvarter.
Min konklusion er altså, at i praksis betyder det ikke noget for skraldemændene, hvordan eller hvor meget, vi deler spande med hinanden.
Det vil derfor nok være umagen værd, om Affaldsgruppen interviewer mere end min ene skraldemand for at afklare, om vores fremtidige delordning skal indrettes efter skraldemændenes arbejdsforhold, eller om dette kun er et teoretisk hensyn.
Vores fremtidige deleordning kan blive mere fleksibel, hvis vi ikke pålægger os selv eventuelt unødige begrænsninger.
Vh. Lisbeth Thorup
www.dencyklendelåsesmed.dk, +45 2259 6013
Niels, Kuhlausgade 23
Christianshavn har fået en skræddersyet ordning for aflevering af sorteret affald.
I kommunens husstandsomdelte orientering "Affald Kbh", som jeg modtog 10/12-2018, er der på side to et eksempel på, hvordan kommunen er positiv og fleksibel med affaldssortering i byrummet, dér hvor der ikke er plads nok.
Vores Affaldsgruppe har også mødt en positiv kommune.
Så det tegner jo alt i alt godt for, at vi ender med en udmærket løsning.
Nummer - 60 46 66 67
det er vist gratis?
Maximalt een affalds box pr. hustand, der skal opbevares indenfor husets egne arealer. Opfordring til nabosamarbejde om affaldsbeholder diversitet. Fx bio., papir, plast, pap og div. begyndende med bio i nr. 1, papir i nr 3 og så videre. Det samme gentages på den anden side af vejen.
Det affald der ikke kan rummes i ordningen må beboerne selv bringe hen på genbrugspladsen og ind til da opbevare indenfor egne rammer.
Vi kan evt. opfinde et ordning fx et hvidt flag på beholdere, som ikke er fulde og et rødt på fulde beholdere så alle kan fordele affald så tæt som muligt på sig selv.
For at nedbringe den overflødige og tåbelige mængde af affald foreslår jeg at vi pakker vores varer ud i butikkerne og efterlader emballagen der. MVH Fin
Vi overvejer at købe et hus, i kvarteret og ville gerne høre fra nogle af jer der har købt hus fotnyligt, hvor meget renovering af hus koster. Både hvis det er et hus der har skulle renoveret fra top til tå, men også hvis der er nogle der har efaringer med at udgrave kælderen, og gøre beboelse muligt. Jeg håbe i kan hjælpe og håber det bliver os en dag, der får lov til at flytte ind i et af de skøne huse.
Email: shahar@noomidesign.dk
Website: www.noomidesign.dk
Hvad med et telt, hvor alle vores grupper igennem tiden præsenteres med opslag, personer og små foredrag?
- Jubilæum (historier fra kvarteret, komponisternes musik, vores egen forenings aktiviteter, nærsamfundet, byggeforeningen, osv)
- Loppemarked (legetøj, barnevogne, kaffe, osv)
- Sommerfest (morgenbadning, børneleg, dansemusik, osv)
Følg med på
hjemmesiden: http://www.strandvejskvarteret.dk/no_cache/nyhed/article/1645/20/ og i
Facebook-gruppen samt med
dine naboer.
Kom med ideer, og deltag i at realisere ideerne!
Tusinde tak fra en stor fan.
Hurtig og god
Hvor længe skal vi \'klappe hesten\' før den kan opsiges?
Mvh
Søren Schultz
administrator E/F Landskrg 36
Lihn\'s Kloak
Krogebjerg 76, 2720 Vanløse, info@lihn-kloak.dk, www.lihn-kloak.dk, døgnvagt +45 7027 2618.
Rotter, faldstammer, toiletter, ...
Talt med ham ved en fest. Virkede troværdig.
Som forberedelse til generalforsamlingen gik jeg en tur på torvet og på Landskronagade for at vurdere, hvad jeg skal mene om forslagene 5B, 5C og 5D.
Det var nyttigt at bese gerningsstederne, inden jeg skal mene noget og stemme om det.
Jeg vil foreslå, at andre gør det samme.
Jeg lægger mine overvejelser her på hjemmesiden, men også på vores Facebook-gruppe.
Forslaget går på, at vi betaler for at få lavet en tilstandsrapport og en handlingsplan for træerne.
Men i princippet er det jo kommunens opgave.
Hvis de svigter den opgave, kunne vi overveje at hjælpe eller presse på. Men indtil nu ser træerne da sunde ud, og kommunen har sidste år udskiftet to træer i Berggreensgade, som var lidt syge.
Så jeg synes, at vi i første omgang skal se tiden an.
Hvad synes du?
Hilsen fra Søren, Bgg50, webadministrator.
Der er chaussestensbelagte hjørner på den nordlige side af Landskronagade, dér hvor vores veje støder ud. Forslag 5C er, at vi skyder penge ind i at få disse hjørner beplantet.
Jeg stod og så ned ad gaden. Fortovet på vores side er kedeligt, selv om der dog er nogle beplantninger i folks ”forhaver”. På den modsatte side er der nogle træer. Høj beplantning ved hjørnerne vil nok genere bilisternes udsigt, beboernes lysindfald og de nedgravede rør og ledninger.
Jeg kom til den konklusion, at det er en god idé at beplante med fx lave, robuste buske. Den mere konkrete udformning skal vi overlade til fagfolk.
Hvad synes du?
Hilsen fra Søren, Bgg50, webadministrator.
Forslaget er, at vi selv betaler for at forskønne torvet med 6 lamper i en oprindelig stil.
Jeg så på torvet fra flere vinkler.
Jeg synes, at torvet fremstår mere som en rundkørsel med et monument end som en plads, hvor man kan opholde sig.
Og jeg synes, at lamperne vil virke anakronistiske, da resten af området er belyst på mere moderne vis. Og så er det jo et ret dyrt forslag.
Jeg kunne se en idé med lamperne, hvis man samtidig ændrede pladsen, så den var mere egnet til ophold, og således at lamperne markerede et funktionelt område. Men det er jo et forslag, der ville kræve mere forarbejde, og som nok skal overvinde en del modstand.
Hvad synes du?
Hilsen fra Søren, Bgg50, webadministrator.
Vores Facebook-gruppe finder du via genvejene tv på vores hjemmeside samt ad alle de sædvanlige kanaler.
Anders Persson tlf. 31512291
Vi har fået malet stuer og badeværelse, og kvalificeret arbejdet er udført efter aftale, med arbejdets omfang og pris. Jeg kan fint anbefale maleren.
Michael Haldbæk har den 13/10-2017 skrevet følgende til Strandvejskvarteret:
”Relationen til KTE er at det er mig, der åbnede det i 2004, som et enkeltmandsvirksomhed, omdannet til APS i 2008 og er nu desværre blevet lukket af Skat´ som har begæret det konkurs, så har opsagt alle de ansatte, lidt før end jeg havde planlagt, det var planlagt at de skulle opsiges her i slut efteråret og jeg skulle tilbage til kun at være mig selv i firmaet og ellers bruge indlejet selvstændige håndværker i de andre faggrupper, da den anden model med ansatte ikke kunne hænge sammen og ikke gav mig mindre arbejdstimer.
Jeg har så nu åbnet det nye firma med forventninger om at have meget mindre papir arbejde og kommer mere ud på tagene selv igen.
Hjemmesiden er ikke oploadet endnu, men er : www.kbhblik.dk.
8/11-2017: Københavns Tag & Blik er nu blevet godkendt af Dansk Byggeri og er nu med medlem byg garanti ordningen.
Venlig Hilsen
Blikkenslagermester
Michael Haldbæk
Vi har været nødsaget til at bruge en anden VVS\'er for at rette op på dette.
Kunne bestyrelsen mon vriste en begrundelse ud af kommunen om hvorfor i alverden vi ikke må dele de kæmpestore plast/metalbeholdere?
Jeg har rettet i selv artiklen.
Måske bestyrelsen kunne hviske dem i ørerne, at de kan spare mindst halvdelen, hvis de åbner op for nabodeling af beholderne.
Måske primo september, når kommunen har fordøjet, hvad de senest her 25/8 har defineret som de kommende regler.
Det vil være logisk for alle parter at give fuld adgang til deling af affaldsbeholdere.
Det bliver spændende at følge udviklingen.
Can you please tell me fast if I have to register somewhere in order to have the regular garbage, the metal/plastic and the paper containers. Those are the 3 i need in my yard.
Thank you for your help. Atanas
God kommentar der på Facebook: https://www.facebook.com/groups/20474956824/10154315586861825/?comment_id=10154315687941825¬if_t=like¬if_id=1490648333666527
Og på forhånd tak for indsatsen!
Kommunens begrundelse for at overtage
vejene uden kompensation baserer sig på
ikke underbyggede postulater.
Giv beboerne en gratis beboerlicens. Så er
alle "overordnede trafikale vurderinger" vel tilgodeset.
"fordelene større end ulemperne"???
Hvor mange biler kan holde i jeres gade-afsnit? Gang tallet med prisen for beboerlicensen og gang igen med antal år imellem større reparationer (30 år??)
Hvor er fordelen?
Skal sneen (ikke årets pulverdrys) ryddes op mod bilerne? eller op på fortovet? Vi får selv problemerne med
rydning! Argumenterne er postulater
brugt til at knægte den private ejendomsret!!!!
Det ville måske have været mere korrekt hvis I have lavet 4 af disse og stillet dem alle op på langsiden af Torvet så man kan se hvordan de 4 på den ene side vil se ud - det vil ikke blive kønt for vores ellers flotte Torv.
Du skriver dog nu at den nedgravede løsning på Torvet kun betyder vi slipper for 2 ekstra affaldsspande i vores forhaver? Skulle vi ikke have 5 i alt og slippe for 4 affaldsspande? At slippe for kun 2 er da ikke meget, når vi skal ødelægge Torvet og betale over 600.000 kr for det?
Derudover mangler I stadig også at svare på hvad I mener vi skal gøre ved:
- risikoen for smidt/henstillet affald - allerede på sidste års generalforsamling anerkendte I og alle andre at det ville blive et stort problem for vores Torv, men ingen løsning er fundet (og nu foreslår I bioaffald inkluderet hvilket giver risiko for rotter, ræve og måger ved bioaffald-affaldscontaineren på Torvet)?
- den meget store risiko for at de gamle poppel træer dør på pladsen når der graves affaldscontainere 3 meter ned i træernes rodnet. Igen var det allerede en erkendt risiko ved sidste års generalforsamling, men i år ser jeg ingen skriftlige analyser fra fageksperter der modsiger dette?
- den forøget biltrafik der kommer på Kildevældsgade og Torvet, når beboerne fra både kvarteret, men også udenfor vores kvarter kører forbi pladsen, standser på pladsen og så læsser affald af (og de gener det medfører ikke kun for alle beboerne tæt på pladsen, men også børn og dyr der dagligt (og mange gange) krydser vejen og torvet)?
- om I virkelig stadig mener der ikke er bare et andet og bedre initiativ som kunne bruges i kvarteret (f.eks. deleløsning, løsning med skraldespande med 4 kamre som i Lyngby, mv)? Og så vi kunne spare over 600.000 kr af vores penge?
Så stadig rigtig mange uafklarede problemer og også mange alternativer der ikke er belyst, og som heller ikke bliver det på generalforsamlingen i aften!
Jeg foreslår stadig vi tager en tænkepause og belyser både problemerne og alternativerne på en professionel måde... før vi begynder at grave i vores torv!
Hun skal være mere end velkommen til at kontakte os, hvis dette stadig er relevant.
Vi har ikke spurgt direkte til om vejene kan afspærres ifm. fællesarrangementer, men forståelsen er, at det kan lade sig gøre på samme måde som andre arrangementer kan lade sig gøre på kommunens arealer. Vedr. ekspropriation - jeg forstår det som at du spørger omkring forhaverne, og som skrevet i referatet vil de ikke ændre status. Det er således kun selve vejene der er udlagt, forhaverne forbliver i foreningens hænder.
Bedste hilsner, Louise Garde, bestyrelsen
fællesarrangementer (vejfester o.l.)?
Det vil jo medføre provenutab for
kommunen.
Er spørgsmålet vedr. ekspropriation
afklaret? Kommunen overtager jo råderetten.
Se kontakter under >Dit forening > Materielkælderen.
Er det muligt at låne en brøndrenser ved lejlighed og hvor/hvem skal jeg henvende mig til?
Tak.
Mange hilsner
Kim Bohr
Hver husejer sælger individuelt på markedet.
Følg ejendomsmæglernes annoncer og hjemmesider, og vores egen hjemmeside, fx artiklen ovenfor eller beboerindlæg på forsiden.
Kan man skrive sig op et sted. Jeg er ved at sælge min nuværende bolig og ville meget gerne finde en bolig på Østerbro. Håber at høre fra Jer.
http://groennehjemgentofte.dk/portal/bestil-havearkitekt/
Excellent garden designer and installation, also does hourly clean-up work.
http://www.den-engelske-gartner.dk/
Vil bestyrelsen tage dette op med kommunen igen - eller kan vi gøre noget aktivt?
Vi kan ikke forbyde gennemkørsel.
Bestyrelsen har ikke hørt, at et barn er trafikdræbt i vores kvarter - er det sket for nyligt?
Med venlig hilsen
Benditte
Har i diskuteret vejbump med kommunen, hvilket vi synes vil være en rigtig god ide, så vores små veje ikke er gennemkørselsveje, men legeområder. Der er efterhånden mange små børn i kvarteret - heldigvis - de skulle gerne nå at blive voksne!!
Vi bor på landskronagade 28 og oplever gentagne gange at vores dagrenovation ikke tømmes om tirsdagen - sikkert grundet renoveringen af gaden og besværet med at komme herhen. Igen i tirsdags er hverken vores eller nr 26 tømt og vi har stinkende overfyldte spande foran hoveddørene. Kan I klage på forenigens vegne for - vores mails til Affaldsservice hjælper ikke tilstrækkeligt?
Kh Kristine og Sebastian
Rabat, hvis han kan komme samme dag hos mindst 5 personer.
Om muligt vil jeg gerne have lov til at købe et eksemplar af bogen.
Du skal melde dig via energigruppen(at)strandvejskvarteret.dk, hvis du vil være sikker på ikke at blive glemt.
Mvh Webadmin.
Det er kun, når man søger om tilladelser i henhold til lokalplanens regler, at vi slipper for byggesagsgebyr. F.eks. hvis man søger om at få en fransk altan i stuen/1. salen. Her skal kommunen godkende tegningerne/den planlagte ombygning iht. lokalplanens regler, og den sagsbehandling er gratis.
Derimod er alle andre former for ombygninger noget, som kommunen kan kræve gebyrer for i henhold til Byggereglementets regler.
Med venlig hilsen
Benditte
Gælder dette kun ansøgninger om specifikke ombygninger, eller er det generelt? Vi blev ligeledes opkrævet et større beløb for behandling af en sag om opsplitning af 1. sal i 2 dele
Alt er økologisk - skøn kaffe - rigt udvalg af kager (også glutenfri) og rigtig mad: specialdedignet retro-smørrebrød.... Og så er indehaveren bosiddende i kvarteret :-) Gå på opdagelse i den - kælderen byder på endnu flere bøger og digtoplæsning - intimkoncerter - debatter og meget mere.
Ka\' jeg li\' Salonen? For dem server i tvivl
JAAAAAA
Hvordan begrænser vi udefrakommendes brug af affaldscontainerne? Er der lås på anlægget?
Hvordan bliver løsningen visuelt? Kunne I dele billeder af det nedgravede anlæg?
Det ville klæde bestyrelsen at involvere beboerne, der bor ud imod torvet, således at man reelt tager hensyn til dem, som beslutningen kommer til at påvirke mest og lader dem have en større stemme, så vi ender med en løsning, som alle kan være glade for.
I forhold til, hvad der blev/ikke blev besluttet i går vedrørende affaldscontainere på torvet, så har jeg svært ved at se, at dette falder ind under ”almindelige beslutninger” i vedtægternes § 5, stk. 4, som siger, at:
”Almindelige beslutninger, herunder beslutninger om regulativer, træffes ved simpel stemmeflerhed. Ved vedtægtsændringer kræves, at mindst halvdelen af medlemmerne er mødt og mindst 2/3 af de fremmødte stemmer for. Er det fornødne antal medlemmer ikke tilstede, men mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget, indkalder bestyrelsen til en ny generalforsamling, der skal afholdes inden en måned. ”
Vores vedtægter lider generelt af, at det ikke er kvalificeret, hvor mange stemmer, der kræver for større beslutninger, som ikke er deciderede vedtægtsændringer. Som jurist og fra mit tidligere arbejde i en ejerforening vil jeg dog klart sige, at en beslutning som positivt vil forringe ejendomsværdien for et betydeligt antal huse i foreningen, som vil forringe herlighedsværdien af vores fællesområde, og som koster over 500. 000 kr., ikke er en ”almindelig beslutning”.
Jeg vil derfor hurtigst muligt stille forslag til bestyrelsen om, at der afholdes en ekstraordinær generalforsamling, jf. vedtægternes § 7, som siger at:
”Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når mindst 40 af medlemmerne skriftligt udtrykker ønske herom. Begæringen indleveres til bestyrelsen med angivelse af dagsorden. Mindst halvdelen af de medlemmer, som forlanger en ekstraordinær generalforsamling afholdt, skal personligt være til stede, for at denne har gyldighed.”
Henset til debatten herinde og til, at der er meget modstridende interesser, mener jeg ikke, at andet kan forsvares.
Hvis I vil støtte mig i min anmodning, så skriv til mig herinde eller på sms 22 78 50 57, så sørger jeg for at få samlet underskrifter og adresser ind.
Det skal i øvrigt siges, at det her på ingen måde er en kritik af arbejdet med at finde en løsning, men jeg kan ikke se, at vi kan forsvare andet end at få behandlet det her langt grundigere.
https://www.aarhus.dk/sitecore/content/Subsites/affaldvarmeaarhus/Home/Om-AffaldVarme-Aarhus/Dialog-og-samarbejde/Genbrugsvognen/Laes-mere.aspx?sc_lang=da
Flere nævner at Torvet er lidt kedeligt og ikke brugt ofte (og det i sig selv er så et argument for at lave Torvet om til en genbrugsstation!).
Jeg er helt uenig med den holdning - hvis det er OK :-)
Jeg synes Torvet er helt fantastisk og en stor del af kvarteret :-)
Os der har boet der i flere år har måske efterhånden vænnet os til det, men for mig er det stadig netop Torvet som adskiller os fra de mange andre byggeforeningshus-kvarterer.
Se f.eks. på Kartofferækkerne - mange lige veje uden nogen form for sammenhæng. Hver vej har deres egen forening og fastelavnsfest!
Se på vores kvarter - vi er een forening, vi har et væld af fantastiske aktiviteter for HELE kvarteret, børn leger på kryds og tværs...
Er det alt sammen Torvets ære? Nej :-) Men det at vi på en eller anden måde er samlet omkring et torv og Kildevældsgade (og også den lukket Berggrensgade) tror jeg har en meget stor betydning for det meget høje aktivitetsniveau i kvarteret (og det at vi føler os som et kvarter).
Er der så ting som kan forbedres for at det ikke bliver "en kedelig kulisse"... Ja... mange...
Jeg ville personligt gerne have mindre trafik på Kildevældsgade, så det som jeg for nogle år siden lærte hedder "sammenhængskraften" (!) mellem husene på hver side af gaden kunne blive bedre (og børn og ældre mere sikkert kunne krydse).
Jeg ville gerne - som man ser mange andre steder i København - havde lukket Kildevældsgade ved Østerbrogade med nogle store træer, så man ikke kunne bruge Kildevældgade som gennemkørsel (stadig biler, men en ensrettet vej og ikke som gennemkørsel).
Og jeg ville især gerne at vi tog os bedre af Torvet :-)
Vi skal have sået nyt græs (som hundene så helst ikke skulle ødelægge), vi skal have malet hegnet, og der skal plantes roser hele vejen rundt om hegnet indvendigt.
Samtidig ville jeg forslå, at vi satte nogle små 20 cm høje "hegn" omkring alle de store træer på pladsen og plantede blomster/buske i disse (har jeg set andre steder i området).
Og endelig skulle vi sætte mange flere bænke op på pladsen - i dag har vi 2 men hvorfor ikke en bænk mellem hvert træ (istedet for som nu foreslået en affaldscontainer!!), og måske på skrå i de 4 hjørner.
Drømmer vi videre (og kan vi få antallet af biler ned og gjort vejen ensrettet), hvorfor så ikke nogle få cafeborde på græsset i midten, hvorfor ikke få lukket den ene side af for biler (når vejen nu er ensrettet) og måske plante græs og træer i denne side istedet for brosten...
Mange af disse ting kunne vi gøre allerede nu - det er bare at spørge generalforsamlingen/bestyrelsen om ikke kvarterets gartner kunne give det en stor omgang (når nu kommunen ikke mener de vil bruge tid og penge på det).
Jeg ville personligt hellere bruge 500.000 kr (som er det affaldscontainerne kommer til at koste os) på at istandsætte Torvet med græs, blomster og bænke end på at opsætte 6 affaldscontainere!
For nogle år siden blev vi faktisk enige om på en generalforsamling at nedsætte en arbejdsgruppe der skulle arbejde med disse ideer, så vores Torv kunne blive mere levende og aktivt - nu taler vi istedet om 6 affaldscontainere... vi er da helt gale på den!
Som sagt tror jeg vi nogen gange glemmer hvor unikt dette Torv er for vores kvarter - mange som flytter til kvarteret nævner Torvet som helt fantastisk og ikke noget man ser ofte i København, alle gæster synes det er meget hyggeligt.
Kan vi forbedre det: Ja :-) Men skulle vi så ikke gøre det istedet for at lave det om til en genbrugsplads (som vi allerede har lige rundt om hjørnet)?
Hilsen
Claus
Kære alle i kvarteret,
Jeg kan se i materialet til generalforsamlingen, at bestyrelsen har stillet forslag om at der skal opsættes 6 containere/container-nedfaldsskakte på vores lille torv – først til glas, metal, plast, papir, og derefter bioaffald og pap.
Jeg må erkende, at jeg er meget ked af – og overrasket over – at bestyrelsen har valgt at stille dette forslag – et forslag som uden tvivl vil ødelægge vores hyggelige og fine torv, og som vil medbringe en stribe problemer og ulemper for os alle i kvarteret!
For nogle år siden diskuterede vi faktisk det samme forslag i bestyrelsen, men efter mange måneders analyser og også diskussioner med kommunen, blev det besluttet at forslaget var rigtigt dårligt for kvarteret, da det ville ødelægge vores torv og give nogle meget store gener for kvarteret som helhed.
Det virker på mig, som om man har valgt at se helt bort fra alle disse problemer og gener som allerede har været diskuteret og erkendt tidligere (eller glemt dem) – man nævner faktisk kun to ulemper ved forslaget, nemlig at ”man skal gå ned til torvet med sit affald”, samt at ”dem der bor på torvet nu vil få 4 gange om ugen, hvor der vil være op til 7 min. støj, når containerne bliver tømt”.
Jeg tror roligt vi kan konkludere, at det vist er de mindste ulemper ved det forslag!
Lad mig derfor prøve at nævne de ulemper og gener, som gjorde at både bestyrelsen og kommunen for nogle år siden forkastede den ide, som nu er fremsat igen:
1. Opsætning af 6 containere (eller container-nedfadsskakte) på en så lille og hyggelig plads som vores, vil være meget skæmmende. Pladsen ændrer ganske enkelt karakter fra at være et torv til i stedet at være en containerplads.
Vores kvarter er underlagt en bevarende lokalplan og i forlængelse heraf har såvel kommunen som ejerforeningen lagt mange ressourcer og bekostet reetablering af et smukt torv for nogle år siden. I dag har vi f.eks. en flot brostensbelægning mellem de flotte gamle træer, og et platformsbyggeri med 6 høje nedfaldsskakter – som det ses på billederne – vil helt ødelægge og skæmme pladsen.
2. Uanset hvilket design der laves og hvor flot det end kommer til at se ud(!), så er det det grotesk, at containerne skal placeres på hver sin side af torvets bænke. Hyggeligt bliver det i hvert fald ikke at sidde dér en sommerdag, mens folk parkerer bilen og larmende smider flasker i de ildelugtende affaldsskakte.
3. Prøv at gå forbi en glascontainer en dag – især på en sommerdag. Der lugter mildest talt frygteligt! Jeg tror godt, vi alle kan forestille os hvordan sådan en lugt blæser mildt ind over haverne og de åbne vinduer på huse der ligger omkring torvet og lidt ned ad sidegaderne.
4. Seks containere på torvet vil tiltrække en masse biltrafik. Fremover vil både beboere i vores kvarter – men også en masse mennesker der ikke bor i kvarteret - køre ned ad Kildevældsgade (og vores sidegader) til torvet for at smide glas/papir/pap/plast ud.
Hvis man alligevel skal ud og køre, kan man jo lige køre rundt om torvet i bilen og smide alt sit affald ud – det betyder flere biler på Kildevældsgade og på torvet, men også biler der standser og starter hele tiden i takt med de skal stoppe og af med affaldet, og så videre til næste container!
5. Med den stigende biltrafik ad Kildevældsgade og rundt om torvet, bliver det mere farligt for børn (og ældre). Antallet af børn i kvarteret er eksploderet de sidste mange år (hvilket kun er dejligt), men det betyder også, at alle disse børn løber/cykler rundt i kvarteret, når de leger eller skal til/fra skole og fritidsaktiviteter.
Da Kildevældsgade og torvet allerede i dag har for mange biler (og busser), blev det for nogle år siden besluttet at lave en arbejdsgruppe, der kunne se på hvordan vi kunne få ændret Kildevældsgade og torvet, sådan at det blev mere sikkert og brugervenligt (den er dog sat på pause pga. planerne med skybrudssikring af Kildevældsgade).
Nu tænker vi så at gå i den anden retning, og få endnu mere trafik og endnu flere biler ned af Kildevældsgade og rundt om torvet, når der skal afleveres affald. Det giver ikke nogen mening!
6. Forbipasserende som går til/fra Svanemøllen Station (ad Kildevældsgade og Torvet) vil smide en masse andet affald end papir og glas i disse containere (og især rundt om dem). Især fulde unge som går der om aftenen/natten. Vores bekymring er ikke ubegrundet; Vi fik nemlig informationer fra Lyngbyvejskvarteret om, at dette var et ”voldsomt problem”, da de nogle år forinden havde sat disse containere op.
For dem har det medført såvel trafik som et stort svineri og for at holde områderne omkring containerne nogenlunde rene, har byggeforeningen dér måttet ansætte nogle folk, som fjerner al det papir, som er smidt ved siden af containerne - særligt pizzabakker. Da vi har to pizzariaer i Kildevældsgade og flere i de nærliggende gader kan vi godt regne med, at pladsen vil blive præget af dette papiraffald / pizzabakker / flasker, som vil flyde rundt om alle containerne / nedfaldsskakterne.
Jeg kan læse i forslaget, at man anerkender dette problem ved at skrive ”hvem fejer og holder et øje med, at der ikke stilles affald ved siden af nedkastet? Er der en pensionist i kvarteret eller nogle store skolebørn, der vil have sig et "viceværtjob"?”
Enten ønsker man ikke at forholde sig til problemet eller også undervurderer man det – det kræver ikke en pensionist eller store skolebørn at holde rent hver dag ved 6 container-nedfaldsskakte – det vil kræve et professionelt rengøringsfirma, som kommer forbi hver dag og rydder op og gør rent… og hvem skal betale for det?
Det kan nævnes, at hvis man er i tvivl, så besøg nogle af glascontainerne der står ved Svanemøllen Station eller andre steder. Der lugter frygteligt og der ligger meget tit glasskår omkring containerne… ikke godt for hunde og børn som løber rundt og leger (til gengæld kan det tiltrække rotter!)!
Ovenstående er nogle af de ulemper og gener som vores analyser og diskussioner viste for nogle år siden - jeg mener stadig de gælder i dag!
Jeg må erkende, at jeg udmærket godt forstår ønsket om at slippe for at få de mange containere i vores forhaver, men jeg mener ikke det stillede forslag er det rigtige for kvarteret. Det lyder som et let og simpelt forslag, og når man ovenikøbet kan få lavet nogle billeder, hvor containerne stort set ikke kan ses, ja, så er det let at tro det er den rigtige løsning.
Det troede vi i bestyrelsen faktisk også, da vi for nogle år siden så på denne løsning. Men hvis man ser på listen af problemer og ulemper ovenfor, som denne løsning vil medføre, så tror jeg de fleste kan blive enige om at disse simpelthen er for store for vores hyggelige torv og kvarter (og så har jeg slet ikke berørt at det kommer til at koste os mere end 1/2 million kroner plus fremtidige driftomkostninger!).
Jeg håber derfor meget at alle på generalforsamlingen vil takke arbejdsgruppen/bestyrelsen for deres store arbejde med at se på dette problem, men også vil takke pænt nej tak til dette forslag – vi bør ikke løse et problem ved at skabe en stribe nye…
Mange hilsner
Claus
NWGG 32
Nu hvor kommunen (eller HOFOR) er ved at grave under Gasværksgrunden for at lede regnvand væk fra vores bagland (afsluttes i år, dvs i 2016, jvf artiklen i dag i Østerbro Avis), så må det være afklaret så nogenlunde, hvad der skal ske i Kildevældsgade på den front. Jeg håber, at nogen kan informere om det, fx som et indlæg på Generalforsamling eller på hjemmesiden eller Facebook.
Man kunne ifm hele denne planlægning overveje at følge arkitekt Jan Gehls forslag om at føre hele trafikken (i begge retninger) syd om det store træ og så gøre den nordlige del til et område for mennesker. Samtidig kunne man måske lægge en lettere hævet fodgængerovergang over Kildevældsgade på hver siden af pladsen. Se interview med Jan Gehl i Kilden nr. 1, marts 2012.
Så vidt jeg har hørt, så ligger fjernvarmerørene i nordsiden af Kildevældsgade, dvs i solsiden. Det tyder på, at vi kunne lægge alle containerne i sydsiden, dvs skyggesiden, og så få sat bænke op på nordsiden i solen. Dermed kunne pladsen få en fornuftig funktion.
Hvis vi får en effektiv affaldssortering (fx med containere på torvet), så viser erfaringerne hos flere beboere, at man ikke engang behøver have hver sin spand til restaffald. Det viser sig nemlig, at når især bio, papir og hårde plast er sorteret fra, så kan man nøjes med 1/3 eller 1/2 spand til restaffaldet, dvs 1 spand for hvert 2 eller 3 huse. Kommunen er med på den løsning, oven i købet så vi kun betaler for en 1/2 eller 1/3 spand.
Rigtig godt initiativ. Jeg er en af dem der ikke vil have hundeposer i min skraldespand. Vi er det sidste hus på vejen og vores skraldespand står sådan, at man nemt kan tilgå den. Det resulterer i, at vores skraldespand indeholder store mængder af hundeposer. Dem der påstår, at poserne ikke lugter, fordi den er i en tynd plastikpose, tager fejl. Så ved du hvorfor vi er flere der er imod. Med venlig hilsen Pernille
Nye energivinduer, Elbrandt Entreprise aps, 72118027, www.e-entreprise.dk, info@e-entreprise.dk
Målte, lavede og isatte nye energiglas forsatsruder i Kuhlau 2, hurtigt, nøjagtigt, til aftalt tid og billigt.
Mark loddede et løst antennestik på mit TV og en løs forbindelse på et samtaleanlæg den 1. febr 2016. Hurtig, sympatisk, effektiv, all-round vidende.
Dermed sparede jeg tusinder af kroner til et nyt TV mm. Og vores alles atmosfære sparedes for drivhusgasser fra produktion af et nyt TV.
[Klippet af Søren Borch fra Flemmings indlæg 20/11-2015 på Facebook]
Noget om aviscontainere og rød plastboks til farligt affald.
Se http://humleby.dk/2015/11/nyt-om-affaldsordning-i-humleby/?utm_source=Nyheder+fra+humleby.dk&utm_campaign=302ec30202-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_b57195b6c7-302ec30202-100748449
Det hænger simpelt hen ikke sammen..
[Klippet fra foreningens Facebook-gruppe af Søren Borch, 27-11-2015]
http://koebenhavns-laasesmed.dk/privatsikring/gode-raad/
Venlig hilsen
Susanne Ulrik
Ved kanalen 1
De har restaureret mit badeværelse på
en måde, så det næppe kan blive bedre og
smukkere - til en rimelig pris.
Anders er meget behagelig at samarbejde
med og murer og de øvrige håndværkere
er meget dygtige til deres håndværk.
Hilsner Annette, kildev. 4
Se om EnergiTjenesten på www.strandvejskvarteret.dk/102/article/1389/75/ under "Dit hus"/"Håndværkere og rådgivere".
Marianne Jensen eller Ronni Brun.
Vi er nogle stykker der IKKE er på Facebook, og derfor ikke har set tilmeldingen til indkøb af bogen.
Vi vil meget gerne købe et eksemplar.
Med venlig hilsen/Clement
Kuhlausgade 18
med venlig hilsen
Sara
Kuhlausgade 52
Jeg tror, at deres priser pr 2015 for et alm. mellemhus er 400 kr for alm. ruder (enkelt eller termo), 600 kr for forsatsruder, 700 kr for koblede ruder, 100 kr ekstra for loftsetagen. Mere for større huse. Priserne er inkl. moms.
[Klippet fra Facebook 4/3-2015 af Webadministrator]
Vi går sammen, 4 og 4 huse, om at dele beholdere til de genanvendelige affaldsordninger (papir, hård plast/metal, bio og pap).
Alle beholder deres obligatoriske dagrenovationsbeholder – og de 4 beholdere til genanvendelige affaldsordninger fordeles på 4 forskellige huse.
Det kan ikke lade sig gøre at deles om dagrenovationsbeholdere, men Københavns kommune ser positivt på denne løsning – og vil se på mulighederne for at få den etableret.
Dette princip kan evt. udelukkende gøres på de 2 frivillige ordninger.
Centralisering er også en mulighed.
[Klippet fra Årsberetningen]
Skrevet d.28. Februar.
Mange hilsener Jørgen frederiksen
Jorgenff@pc.dk
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch, tirsdag, 25-02-2015]
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch, tirsdag, 24-02-2015]
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch, tirsdag, 24-02-2015]
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch, tirsdag, 24-02-2015]
[Kopieret fra Facebook af webadministrator]
Nordre Fasanvej 186B, KLD
2000 Frederiksberg
Tlf. 27101080
www.snedkerfirmaeteg.dk
Jeg har fået skiftet en dør (udgang til gård fra stueetage) og et køkkenvindue. Perfekt finish! Meget omhyggelig, også med efterreparationer på vægge og tilpasning til køkkenbor, og rydder fint op efter sig. Kan varmt anbefale Peter Enggaard.
T: 39653965
Hans nummer er: 22930601
Jakob, El-styrken, super fyr! 26 87 16 20. Vi brugte Jakob til vores ombygning, kan varmt anbefales.
EL-inst. Flemming Jørgensen, helst deres elektriker Peter. De har telefon 61 18 29 71 eller mobil 35 38 52 63.
Christian Andersen på Lyngbyvejen var tjekkede, hurtige og ordholdne.
Flemming fra firmaet "Laybourn-el" har jeg brugt et par gange og mine forældre har brugt ham i mange år i deres ejendomme. Flemmings mobilnummer er 26737634
[Klippet fra indlæg 20.05.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg 19.02.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg 20.02.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg 19.06.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg 19.06.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg 12.08.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg 12.08.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg 12.08.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg 15.02.2013 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg på Facebook 6.11.2014]
[Klippet fra indlæg af 01.05.2012 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
(Klippet fra indlæg af 23. juni 2013 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe)
Det har på alle fronter været en super oplevelse og et godt resultat.
[Klippet fra indlæg af 23.09.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg af 25.09.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
[Klippet fra indlæg af 26.09.2014 på Strandvejskvarterets Facebook-gruppe]
Er køkkenet stadig til salg??
Hvis ja - hvad er prisen og hvad er målene?
Mvh Rikke
Vi har haft flere gode erfaringer med nedenstående selvstændige håndværker. (har redskabslokale og bolig tæt på kvarteret).
Han har gulvafhøvlet vores trappe og nogle gulve. Lakeret med en mat lak, som er meget holdbar og ikke glat (bruges af DSB til deres trapper af den grund). Kom gerne og se, de er meget flotte.
Han har også malet diverse vinduer indvendig og udvendig og sat optoglas på halvdelen af vinduerne, så vi kunne beholde de gamle.
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch, tirsdag, 11-12-12 10:14]
[Klippet af Søren Borch fra forsiden på www.strandvejskvarteret.dk, tirsdag, 11-12-12 10:39]
[Klippet af Søren Borch fra forsiden på www.strandvejskvarteret.dk, tirsdag, 11-12-12 10:37]
Brian Carlson, Høyensgade 11 svarede: Vi fik lavet skifertag på vores hus i Høyensgade 11 her i foråret. Meget tilfredse.
[Klippet af Søren Borch fra forsiden på www.strandvejskvarteret.dk tirsdag, 11-12-12 10:36]
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch, tirsdag, 11-12-12 10:21]
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch, tirsdag, 11-12-12 10:19]
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch, tirsdag, 11-12-12 10:18]
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch, tirsdag, tirsdag, 11-12-12 10:16]
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch, tirsdag, 11-12-12 10:14]
været et stort udlån af kloakskovle og
spande.
Husk at få tilbageleveret det lånte, så
brøndrensedagen ikke mangler de vigtige
redskaber.
Claus
Vi vil mægtig gerne deltage(Olivia på 8 år og jeg) og jeg vil rigtig gerne give en hånd med til det praktiske f.eks. telt mv på selve dagen :)
God aften!
Mvh. Trine
Tusind tak for tilbudet om at kigge forbi. Det vil vi meget gerne men skal have styr på kalenderen
Anbefaling. Jeg har haft besøg af Broernes VVS som er et lokalt østerbro firma. Og det var for første gang en optur. Han kom til tiden, var super hurtig, fortalte hvad han lavede og fik et par gode råd til besparelse og vedligehold. Og så er timeprisen 450,- incl div. co2 tillæg, ex moms.
Tænk at man endelig kan have optur over en håndværker.
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch]
Vi forventer at fejre Halloween 31.10 ogsaa i 2014.
Hilsen, Chris.
Flemming Pahus Jensen: Hvis du har "svært ved at spare bare en brøkdel af 22.000", skyldes det nok, at du allerede har rimeligt godt styr på tingene. Tillykke.
Det er der heldigvis flere beboere, der har.
Men et besøg fornylig i fjernvarmekældrene viste, at mindst halvdelen af os kan spare ca 2.000 kr pr år, alene på fjernvarmen og blot med de simple midler.
Og så var vi ikke oppe i huset og se på løbende cisterner mm :-)
Filmen illustrerer enkelt, indlysende og pædagogisk, hvordan vi alle, ved almindelig omtanke, og ved at vi uden besvær ændrer nogle dårlige vaner, kan reducere vort energiforbrug betragteligt og derved spare adskillige tusinde kroner årligt. Jamen. Det er jo så oplagt
Herhjemme er vi nu gået i gang med at handle på filmens rådgivning.
Filmen kommer til sidst ind på, at der er mange flere måder at spare på til gavn for såvel energien som for økonomien.
Vi håber derfor, at der vil blive lavet en fortsættelse -en film 2 - som på lige så enkel og pædagogisk vis kan åbne vore øjne for selvfølgeligheden i at tænke miljøbevidst.
I filmen
Kh Knud Palsbro, Heisesgade 4
Jeg ser lige jeres anonce og kan virkelig anbefale Sidse fra Lufteriet.dk, hvis I ønsker jeres hund i gode hænder. Hun koster godt nok 300 pr dag (fuld pasning) - men er superduper og bor på Østerbro.
Vh Julie (og Lulu, thaihund)
vh
Anders
Hvis du stadig leder efter et sted at bo i strandvejskvarteret, kan vi være behjælpelig med april-måned, hvis det har interesse.
I så fald, skriv dit tlf. nr., og jeg kontakter dig.
Mvh. Marie
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch]
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch]
Taina Anneli Berg: De var i al fald meget effektive her.
[Klippet fra Facebook af Søren Borch]
Vores anlæg giver mere varme nu og vi betaler ikke mere.
Også en Dan Sundmand VVS ApS i Vanløse. Ham kender vi dog ikke.
Begge er på en liste, Københavns E har på deres hjemmeside mht. fjernvarme
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch]
[Klippet fra foreningens Facebook af Søren Borch]
doctortoft@gmail.com
Det er rart at være sammen om det – og en anledning til at få taget sig sammen.
Husk i øvrigt at slippe luft ud af radiatorerne (især på 2. sal) før påfyldning og ca en halv time efter.
Fyld op til tæt på 2,0 bar, så der er lidt "at lufte ud af" :-)
Vi kunne også godt bruge et par stykker i forbindelse med en ombygning af stueetagen.
Mvh torsten
Er det stadig aktuelt at du søger en lejer?
Jeg synes det lyder meget spændende, og kunne godt være interesseret. Jeg er ikke ryger og bor for mig selv. 21 år, og er for nyeligt startet i lære på Østerbro.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Venlig Hilsen Maria
vi fik solgt vores andels boliglyn hurtigt og står nu uden tag fra 1.10
ville vi have mulighed for at leje stue etagen
vi er en familie på ialt 4
jeg er bådebygger og kan lave ting på huset skulle der være mangler
hilsen jørgen
Jeg har godt læst at du søger at fremleje til en enlig, men min dejlige kæreste og jeg søger en lejlighed i dette kvarter og jeg tager derfor chancen og skriver alligevel. Vi arbejder begge på Østerbro (begge fast arbejde indenfor sundhedssektoren og indenfor ejendomsbranchen) og står lige nu i akut boligmangel. Vi er begge rare, pålidelige og empatiske mennesker uden husdyr og børn.
Håber at høre fra dig, selvom du ønsker at fremleje til en enlig.
Med venlig hilsen
Stefan & Line
I Energigruppen arbejder vi på flere fronter for at komme tættere på de vises sten.
Det er jo frustrerende at vide, at der ligger så meget guld under regnbuen, og så ikke vide, hvordan man samler det op :-)
Se op når du går forbi berggreensgade 28, så kan du se vores fine nye tag.
Hilsen
Karen
Jeg fik sidste år et tilbud fra Falk tag og facade. Men fik ikke sat det i gang inden frosten. Jeg er derfor meget interesseret i at høre hvem der ellers kan anbefales.
Jeg vil virkelig gerne leje en etage i strandvejskvarteret med min kæreste. Vi er begge rolige og venlige studerende. Jeg studerer Global Political Studies i Malmö og min kæreste studerer politisk kommunikation og ledelse på CBS - begge på kandidaten.
Jeg håber meget at nogen vil leje ud.
De bedste hilsner,
Isabel
Er I kommet af med dem? Hvis ikke - hvilken farve er de?
Mvh Inge
Mvh
Claus
I øvrigt er det tankevækkende, at når You See skal indkræve antenneafgift, er det nu pr. husstand uanset at et hus med 2 eller flere husstande har "enfamiliestatus", hvorimod PostDK be (læs ud-)nytter denne status i deres beregninger af omkostninger.
mvh
Lucas
Posten vil kunne leveres uden at åbne lågen.
mvh Bizzarro - W53
Du har ret - billederne er af en eller anden grund ikke oploadet sammen med dokumentet (måske pga en virusopsætning som fjerne disse).
Vi arbejder på at finde en løsning, så vi kan vise billederne også.
Mvh
Claus
Jeg følger linket til de forskellige postkasse opsætningsmuligheder, men der kommer ingen billeder med - uanset om jeg bruger Safari, Chrome eller iPad.
Hvad gør jeg galt?
Mvh Mads
Er der i den gamle aftale med YouSee aftalt noget om prisen på tillægspakkerne. Jeg spørger fordi jeg har en fornemmelse af at vi er blevet overfaktureret for vores tillægspakke. I det varsel der er sendt ud om prisstigninger pr. 1. januar er der i hvert fald ikke taget højde for den pris der er aftalt i den nye aftale, og når man henvender sig til YouSee, så er der ingen dér,som ved noget om vores aftale med dem. De bedste hilsner Michael
Vores 2. sal i berggreensgade 16 er disponibel for udlejning 1. år frem, med start 1 oktober lejen ligger på 4.000 dkr.
maile til poco@webspeed.dk for interesse
Vi kan anbefale Søglimt, som er hurtige og laver et ordentligt stykke arbejde. René (ejer af Søglimt) brugte den gang en murer, som hedder Frank, til brandkarmene og dette arbejde var også godt. Frank lavede også andet arbejde for os. Søglimt har nr. 40853186 og Frank har nr. 29804060.
Held og lykke med det.
Mange hilsener
Benditte
Dampfærgevej 8, 5. sal
2100 København Ø
tlf. 35430101/fax 35432522
www.bogobyg.dk
Dette firma har lavet alle vores ombygninger i de sidste mange år, bl.a. en virkelig flot støbejerns trappe ned til haven.
De er formentlig ikke de billigste, men de leverer god kvalitet.
Venlig hilsen
Bente&John
Jeg går med præcis de samme overvejelse og har fået et tilbud fra Søglimt, som jeg kan se bliver anvendt en del. Jeg vil også meget gerne høre om andre muligheder, erfaringer m.v.
Mvh Christian
Kan varmt anbefales.
Åbent brev i forbindelse med afholdelse af ekstraordinær generalforsamling om fælles YouSee TV-løsning.
Vi vil gerne starte med at sige tak til bestyrelsen for et stort og omfattende arbejde med en vanskelig opgave. Vi værdsætter de mange timer, der er brugt på besværlige forhandlinger med YouSee. Vi kan dog ikke støtte det foreliggende udkast til aftale med YouSee og opfordrer medlemmerne af beboerforeningen til at stemme nej til dette udkast.
Vores indvendinger er i vidt omfang nævnt i bestyrelsens materiale, men vi ønsker at tegne dem klarere op. De kan rubriceres i tre hovedkategorier: 1) tekniske 2) økonomiske og 3) æstetiske.
1) Tekniske: Helt grundlæggende finder vi det problematisk, at vi er i færd med at vælge en løsning som i bund og grund ikke virker rigtig. Vi lever i en tid med hastig udvikling og det går efter vores opfattelse kun en vej mod internetbaseret TV og opkobling til omverdenen. Om det er med lyslederkabler som føres langs fjernvarmeforbindelsen, eller via elforsyningen, det er op til nogle teknisk kloge at vurdere. Det primære er at vi ikke ønsker en forlængelse, men heller en fornyelse og en forbedring som er langsigtet.
Der findes et utal af løsninger og der bliver flere og flere. Se bl.a.: http://digitaltvguiden.dk/tv-via-bredbaand
Det er simpelthen ikke tidssvarende, at vi stiller flere bokse op, lægger flere kabler og ikke mindst nye grimme kabelbakker som er i strid med facadereglementet. Og en omfattende opgravning i alle hjørnehusgårdene er heller ikke acceptabelt i forhold til det vi får for besværet og den økonomiske udgift. Vi har forståelse for, at det - da bestyrelsen påbegyndte denne langvarige proces med YouSee for en del år siden - virkede som det rigtige med bokse og YouSee. Men nu står vi over for en anden virkelighed med mange forskellige valgmuligheder og løsninger. Lad os ikke hænge fast i en forældet løsning. En forældet løsning, der vel at mærke er dyr!
2) Det bringer os til vores anden indvending: Økonomien. Med denne aftale bliver vi stavnsbundet for en lang periode til TDC. Vi er opmærksomme på de beregninger, bestyrelsen har lavet og hvordan det angiveligt vil være dyrere for os at forhandle individuelle aftaler med TDC. Men vi er ikke så sikre på at andre løsning ikke kan vise sig at være billigere. Helt konkret undgår vi at betale den indledende investering på 350,000, der kunne anvendes til mange fornuftige formål her i kvarteret. Derudover kan man vel godt påregne, at YouSee vil vide at tage sig betalt for de øvrige omkostninger, de har med etablering og vedligeholdelse af kablerne. Dertil kommer, at alt tyder på, at TV løsninger i fremtiden bliver individuelt designede, og derfor vil mange af os med en YouSee-aftale komme til at betale for en række kanaler som vi aldrig ser. Ja, som måske tværtimod bare er til besvær, når man skal zappe sig igennem tysk tv eller hvad man nu måtte finde irrelevant i sin pakke. Som det er beskrevet i bestyrelsens materiale har vi heller ikke nogen garanti for, at prisen på YouSee-abonnementer ikke stiger i de 6 år, vi er bundet. Prisen er som nævnt steget 27 % de seneste år. På et tidspunkt hvor man må forvente at konkurrence på tv-markedet øges voldsomt, er vi ved at binde os til en de facto monopol-virksomhed, der ikke synes utilbøjelig til at udnytte sin ”dominerende” stilling på markedet maksimalt.
Endelig vil vi også advare mod at tro, at man selv med YouSees Fuldpakke vil kunne se alt det, man vil. Der vil - formentlig i stigende omfang - være flere og flere tilfælde hvor man vil skulle betale ekstra for programmer, eksempelvis store sportsbegivenheder o. lign.
3) Til sidst skal vi nævne det æstetiske: Smag er jo individuelt og vi har noteret os de fine illustrationer og billeder af bokse og kabelbakker i indkaldelsen til generalforsamlingen. Det ændrer imidlertid ikke på, at det efter vores opfattelse er en besværlig, uelegante og indgribende foranstaltning. Det skæmmer vores pæne huse, også selvom man sætter en potteplante foran boksen!
Afslutningsvis skal vi ikke undlade at nævne, at det måske ikke er tilfældigt, at vi er et par hjørnehusejere, der er de første underskrivere på dette brev. Der liggere også en opfordring til, at man - når der skal findes løsninger på papircontainere, postkasser og tv-kabler, engang i mellem tænkes i andre løsninger end hjørnehuse.
Sammenfattende vil vi igen opfordre til, at andre, ligesom os, stemmer imod, at der indgås aftale med YouSee. Hvis man er forhindret i at deltage i afstemningen og ønsker at følge vores opfordring, skal vi anmode om, at man gør brug af sin fuldmagt og overdrager denne i udfyldt stand til Jens Serup WG 35.
Med venlig hilsen
David Kendal, WG 36 Jens Serup, WG 35 Kaare Breinholt, HG 13
Jeg har ikke selv oplevet nogen ændring på nuværende tidspunkt.
Det ville også undre lidt, da YouSee ikke har fået lavet mange ændringer endnu, og de få ændringer de har lavet er ikke tæt på os i NWGG.
Men måske andre har bemærket noget?
I hvert fald kan vi lige være opmærksomme på dette i vores dialog med YouSee.
Mvh
Claus
Lige et spm. - er jeg den eneste, der har fået forvrænget billedkvalitet på DR1 efter antennearbejdet er påbegyndt? Info-kanalen har også dårlig kvalitet med skrå striber hen over skærmen. Alle andre kanaler står fint. Jeg har prøvet med flere forskellige fjernsyn og finindstilling etc. På forhånd tak.
Mvh. Kristjan
Kabeltv bokse,
Den er godt nok usædvanlig stor og grim. Udviklingen går normalt i mod mindre bokse når vi tale elektronik men åbenbart ikke her.
Har der været snak om man har lov/mulighed/der plantes noget foran dem. Virker unægteligt noget absurdt med et facaderegulativ med sådan en øjebæ.
Mvh Smon
Kære "hjørnehus" ejere.
Hermed en lille opfordring til at besigtige en af de såkaldte "boxe" som nu er installeret i haven hos familien som bor i hjørnehuset KVG/HORNEMANSGADE.
Det kan godt være at jeg har sovet i timen under sidste generalforsamling, men jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig hvordan sådan en ville se ud/fylde.
Hvis man ser på de eksisterende boxe vi har siddende rundt om på vores bagvægge, så er der jo tale om en sag på ca 40x40 cm. Denne nye box som opsættes er næsten 100x100 og særdeles uskøn at se på.
Jeg vil hermed gerne opfordre alle jer "potentielle" ofre for installation af denne nye sag i jeres forhaver om, at give jeres mening til kende overfor bestyrelsen.
Jeg er på ingen måde interesseret i at spænde ben for kabel TV i kvarteret, men jeg synes ikke det er rimeligt at vi skal påduttes placering af en armygrøn kasse på størrelse med et køleskab i vores forhaver, uden nogen som helst ret til indsigelse eller dialog om valg af placering. Vi er påduttet bestemmelser om forhavernes udseende, cykelstativers arkitektoniske udtryk oma. gennem ejerforeningens håndbog - og det bifalder jeg som sådan også, men hvordan kan det så være, at vi på hjørnerne, bare sådan uden videre skal acceptere en løsning som denne.
Jeg føler at denne beslutning er "lusket" ind ad bagdøren, og havde jeg fået forevist et billede af denne nye kasse, så havde jeg opponeret voldsomt mod det på sidste generalforsamling. Jeg er villig til at tage min andel for fælles TV løsning her i kvarteret, men så mener jeg også at der ved beslutningsforslag af denne type skal rene linjer på bordet.
Jeg/vi kan sikkert ikke stoppe denne proces, men hvis jeg/vi skal have denne box anbragt på fællesskabets vegne, kunne vi så ikke i det mindste få den anbragt i gården hvor den ikke på samme måde skæmmer facaden som det er tilfældet nu?
Jeg vil rette henvendelse til bestyrelsen og bede om at få indflydelse på placeringen og jeg kan kun opfordre alle andre i min situation om at gøre fælles front på dette område.
Mvh Jens