Vores kvarter savner i høj grad plads til at parkere biler, cykler, plantekasser, bænke og legetøj.
Det vil altid være et problem.
Traditionelt har vi tilsyneladende været enige om, at egne cykler står i forhaven, bilerne på gaden i den ene side, bænke og lignende i stillegaderne.
Men der er mange tilgange til spørgsmålet, især hvad angår cykler.
Her er lidt input til debatten om cykler:
Fortov til fodgængere
Mange mener, at fortove skal holdes fri til forældre med barnevogne, gangbesværede med gangvogne og rejsende på vej til stationen med store kufferter.
Altså bør cyklen stå inde i din forhave.
Fortov til cykler
Nogle mener, at cykelejere skal have samme ret til at placere deres cykel-køretøj ude på det fælles areal, som bilejere har for deres biler.
Altså kan du undgå at bruge plads i din forhave til cykler.
Cykler i sikkerhed i haven
Nogle mener, at det er godt at have cyklen ekstra beskyttet mod tyveri ved at placere den inde i forhaven.
Og flere har bygget et halvtag af en art i forhaven for at holde cyklen fri for regn og sne.
Ikke cykler op ad gadetræerne
Kommunen oplyser i denne artikel, at der ikke må parkeres eller henstilles ting i gadetræskummerne eller fastgøres elementer til de offentlige gadetræer. Altså heller ikke cykler.
Cykelstativgruppen og ladcykler
Cykelstativgruppen arbejdede med forskellige alternativer.
Færdselsloven meget liberal
TV2 Cosmopol har 8/9-2023 bragt følgende oplysning:
Ifølge færdselsloven kan cykler i udgangspunktet parkere de samme steder som motorkøretøjer - og desuden må de holde på cykelstier, gangstier og fortove ganske lovligt.
Det oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune i et svar til Astrid Aller (SF).
Læs hele artiklen med supplerende detaljer og forbehold.
Tilsvarende debatemner
Vi har mange af den slags emner med forskellige synspunkter. Se Webadministratorens tidligere tanker om fælles løsninger, fordele og ulemper.
Log: Artikel indlagt 29/9-2023 af Søren Borch som opsamling på indlæg i Facebook-gruppen og meget mere om cykelparkering
Bliv den første til at skrive en kommentar på denne artikel