Planer for vandforsyningsprojektet. Bestyrelsesmøde 2/10-2024

Revideret af Dines Boertmann | |   Vandledninger

Følgende er klippet fra orienteringen om bestyrelsesmødet onsdag den 2/10-2024:

Projektet med renovering af kvarterets vandforsyning rykker nu op i tempo.
Bestyrelsen enedes onsdag om at stræbe efter en beslutning om måden det skal udføres på, inden december, hvor alt går op i gran, småkager og jul.

De to modeller

Med andre ord - vi stiler efter at afholde en ekstraordinær generalforsamling i november, der skal tage stilling til to forhold:

  • A: Vil foreningen iværksætte en fornyelse af vandforsyningen - ja eller nej; 
  • B: Skal ny vandledning føres i gaden (model 2/HOFOR-modellen) eller i baghaverne (model 3/styret underboring/som vandledningerne ligger i dag)?

Fokusering

Vi antager at der er tilslutning til at forny vandforsyningen - at svaret på A er ja.

Med dét afsæt er det bestyrelsens opfattelse, at det er nødvendigt for det videre projektarbejde at afslutte fasen, hvor to forskellige modeller er i spil.
Det er en forudsætning for mere præcis og pålidelig planlægning, beregning og opgavebeskrivelse, at der fokuseres på ét projekt frem for på flere muligheder.
En detaljeret registrering og opgavebeskrivelse for begge muligheder vil være både stærkt fordyrende og forsinkende.
Det skal holdes op mod at de tal, vi hidtil har arbejdet med, for upræcise. Det er derfor nødvendigt at analysere den konkrete opgave, og derfor skal arbejdet fokuseres på én model.

Vi har indgået en aftale med bygherrerådgiveren Emcon a/s, og det er bestyrelsens opfattelse, at vi forud for en ekstraordinær generalforsamling vil råde over et materiale, der udgør et kvalificeret beslutningsgrundlag i forhold til at vælge den ene eller den anden løsning.

Tre elementer

Det vil bestå af 3 elementer:

  • En såkaldt SWOT-analyse, der opstiller fordele, ulemper, muligheder og risici ved løsningsmodellerne, i en sammenlignelig form.
  • Økonomiske estimater, der opstiller minimum - det sandsynlige - og maximum for de økonomiske poster, vi hidtil har arbejdet med ud fra Gaihedes notat.
    (Når der er tale om estimater, er forklaringen at det, ifølge Emcon, er nødvendigt med en egentlig registrering af enten forhaver eller baghaver for at kunne opstille dels pålidelige økonomiske overslag, dels et kvalificeret udbudsmateriale.)
  • Let overskuelige tidsplaner for registreringer, projektering og udbud/kontrahering for de to modeller.

Valg af retning

Det betyder, at den ekstraordinære generalforsamling ikke skal tage stilling til et konkret projekt med definerede entreprenører, aftaleudkast og bindende budgetter.
Det der skal tages stilling til er måden et projekt skal udføres på. Det kan så skabe forudsætningerne for, at den ordinære generalforsamling i februar 2025 kan forholde sig til et udbudsmateriale eller et egentligt projekt.

Alt dette er ment som et varsel om, at bestyrelsen nu sigter på at afholde en ekstraordinær generalforsamling, sidst i november. Går arbejdet som vi forventer, vil vi via mail udsende indkaldelse, dagsorden og bilag så snart vi anser det ovenfor beskrevne materiale for at være klar.

Kommende generalforsamlinger

Mhp. beslutning om, hvad vi skal lave, forventes beslutningsgrundlag fremlagt på følgende to generalforsamlinger:

  • Ekstraordinær generalforsamling, sidst i november 2024
  • Ordinær generalforsamling, tirsdag den 25. februar 2025.

 

Log: Artikel oprettet 3/10-2024 af Søren Borch

Bliv den første til at skrive en kommentar på denne artikel

Skriv ny kommentar

×

Dit navn er påkrævet

Udfyld gyldigt navn

Din email er ugyldig

Din email er ugyldig

Kommentar er påkrævet

Captcha Code Kan du ikke læse billedet? Klik for at genskabe ny kode

Captcha er påkrævet

Koden er ikke korrekt

* Disse felter er påkrævet