xGF-beslutning: Fornyelse af kvarterets vandforsyning?
Tid: Tirsdag den 26. november 2024 kl 19.30
Sted: Kulturcenter Kildevæld, Bellmansgade 5 C, 2100 København Ø.
Kom gerne i god tid, så vi kan være færdig med indskrivning kl 19:30.
Dagsorden til x-GF
Dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Fornyelse af kvarterets vandforsyning
• Forslag til afstemning
3. Forslag om juridisk responsum, stillet af Flemming Lind Larsen, Berggreensgade 11
• Forslag til afstemning
4. Valg af metode for eventuel udskiftning
• Forslag til afstemning
Uddybning af forslag til behandling
Vandledningerne, der via baghaverne leverer brugsvand til kvarterets huse, er så gamle og skrøbelige, at det er nødvendigt at tage stilling til om forsyningsanlægget skal udskiftes. De eksisterende vandledninger i baghaverne er foreningens.
Den ekstraordinære generalforsamling skal derfor tage stilling til tre spørgsmål:
Forslag 2: Skal foreningen iværksætte en udskiftning af vandforsyningen?
Siger foreningen ja til udskiftning, er det nødvendigt at tage stilling til forslag stillet af Flemming Lind Larsen, Berggreensgade 11:
Forslag 3: Flemming Lind Larsen, Berggreensgade 11 ønsker følgende forslag behandlet:
Generalforsamlingen afsætter op til kr. 60.000,- til belysning af de juridiske problemstillinger omkring HOFORs forsyningspligt og udarbejdelse et juridisk responsum herom, der kan afklare/underbygge en vurdering af, hvorvidt foreningen med rimelighed skal indlede en retssag med HOFOR om problemstillingen. Det kan også være at en forhandling med HOFOR er en mulighed, hvis HOFOR gives en rimelig juridisk modstand.
Bestyrelsens bemærkning til forslaget:
Flemming Lind Larsen anmodede på informationsmødet i maj bestyrelsen om at indhente en juridisk vurdering af, om HOFOR kan pålægges at føre vand frem til husene, kun mod betaling af HOFORs tilslutningsafgift.
Bestyrelsen har ikke fundet det nødvendigt. HOFOR afviser det blankt, og ingen af de tre rådgivende ingeniørfirmaer, der nu har været inde over sagen mener at det er en farbar vej. Generalforsamlingen skal derfor tage stilling.
Skulle foreslaget blive vedtaget, er det bestyrelsens opfattelse at hele projektet sættes på pause indtil et responsum er fremlagt og behandlet.
Afvises forslaget under punkt 3, skal der vælges den model der skal arbejdes videre med forslag 4.
Ændringsforslag til Forslag 3:
Bestyrelsen har stillet et ændringsforslag, som er udsendt med email til alle medlemmer 24/11-2024 kl 20:30. Se her den fulde tekst til ændringsforslaget.
Forslag 4: Valg af metode for eventuel udskiftning
Forslag 4A: nye vandledninger lægges i baghaverne,
som de eksisterende vandledninger
“Løsning 2 -Styret underboring i baghaverne”
eller
Forslag 4B: nye vandledninger skal nedgraves i gaden
og føres gennem forhaverne og kælderen
“Løsning 3 - HOFOR-modellen”
Der fremlægges projektbeskrivelser og vurderinger, der belyser de to modeller: “Styret underboring i baghaverne” og “HOFOR-modellen”
Først når en model er valgt, kan arbejdet med detaljering af projekt og udbud sættes i gang. Det egentlige projekt kan så forelægges en generalforsamling - måske den ordinære generalforsamling i februar 2025.
Bilag
Bilag 1
Løsning 2 - "Styret underboring i baghaverne”.
Budgetoverslag med 3-punktsestimering.
Bilag 2
Løsning 3 - “HOFOR-modellen”.
Budgetoverslag med 3-punktsestimering.
Bilag 3
SWOT-analyse, anvendt til at undersøge styrker, svagheder, trusler og muligheder med henblik på valg af metode.
Bilag 4
Tidsplan. Vores rådgivers bud på en tidlig og foreløbig tidsplan for udarbejdelse af projekt.
Bilagene 1-4 er udarbejdet af vores rådgiver EMCON baseret på information fra bestyrelsen.
Til din information, så er der ikke mere nogen "Løsning 1", da den blev afvist på en tidligere generalforsamling.
Indkaldelse, fremmøde, fuldmagt mm.
Indkaldelse:
Den officielle Indkaldelse, dagsorden og indskrivningsbevis blev udsendt pr email til alle husejere mandag 11/11-2024.
Bilagene blev også uploadet på hjemmesiden den 11/11-2024.
Fremmøde:
Husk at medbringe din indkaldelses-email, som indeholder din QR-kode, så du kan få uddelt stemmeseddel.
Fuldmagt:
Er du forhindret i at deltage i generalforsamlingen, men ønsker at gøre din stemme gældende, så kan du overdrage din stemme til en anden, ved at udskrive og udfylde denne Fuldmagtsblanket og give den til din fuldmagtshaver.
Mere baggrund:
Se evt. lidt mere baggrund i tidligere Resumeer fra seneste bestyrelsesmøder eller i artikler under websiden for Vandforsyning under menuen Din forening.
Se også kommentarer nedenfor til nærværende artikel.
Debatten forud for for xGF
Debatten foregår disse to steder:
- Kommentarer til nærværende hjemmeside-artikel.
- Kvarterets Facebook-gruppe.
Se kommentarerne her nedenfor, bl.a. med links til fundne indlægstråde i Facebook-gruppen. Man kan dog kun læse disse Facebook-indlæg, hvis man bor i kvarteret og er medlem af kvarterets lukkede Facebook-gruppe.
Supplerende bemærkninger
Bestyrelsen indkalder hermed til ekstraordinær generalforsamling, i overensstemmelse med §7, stk 3 og 4 i foreningens vedtægter:
Stk. 3, Bestyrelsen kan indkalde til ekstraordinær generalforsamling, når den finder det nødvendigt.
Stk. 4, Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med 14 dages varsel med angivelse af dagsorden.
I øvrigt gælder generelt for generalforsamlinger:
- Deltagere: Alle husejere; én stemme pr hus.
- Fuldmagt: Stemmeafgivningen på generalforsamlingen kan ske ved skriftlig fuldmagt. Ingen kan ved fuldmagt repræsentere mere end to medlemmer (§ 4 og 5).
- Diverse information, herunder indkaldelsen, foreningens vedtægter, referater fra tidligere generalforsamlinger mm. kan læses på websiden "Husejerforeningen og GF"
Log: 24-25/11-2024 ændringsforslag til forslag 3 indlagt 24/11-2024 af Søren Borch for bestyrelsens formand Dines Boertmann. 11/11-2024 Officiel dagsorden og bilag indlagt. Artikel revideret gennemgribende 10/11-2024 af Søren Borch. Forvarsel lagt op 7/11-2024 af webadm. Søren Borch
Kommentarer :
Finansieringsmodellen:
Finansieringsgruppens udkast til finansieringsmodellen kan ses på https://www.strandvejskvarteret.dk/nyhed/finansiering-af-vandprojektet.
Modellen er også indlagt i kvarterets Facebook-gruppe. Dér kan man stille spørgsmål og få svar og se, hvad andre har skrevet. Se https://www.facebook.com/groups/20474956824/permalink/10160435279741825
Gaihede-notatet fra marts 2024 indgår i grundlaget for xGF:
Link til Gaihede-notat fra marts 2024: https://www.strandvejskvarteret.dk/fileadmin/uploads/Generalforsamling/Vandledn_notat_marts_2024_Strandvejskv_udskift.pdf
Baggrund:
Af bestyrelsesmødet 6/11-2024 fremgår det, at Gaihede-notatet fra 20/3-2024 indgår i grundlaget for diskussionen og beslutningerne.
Se bestyrelsesresumeet her: https://www.strandvejskvarteret.dk/nyhed/bestyrelsesmoeder-2024-og-orientering-fra-bestyrelsen-til-foreningens-medlemmer
Notatet fra 20/3-2024 er en uddybning af det tidligere notat fra 20/6-2023.
Det nye notat belyser de to mulige løsningsmodeller, som vi har valgt at gå videre med, henholdsvis:
#2: Nye vandrør lagt i baghaverne (som de eksisterende), og
#3: Nye rør lagt af HOFOR i gaderne og ført ind til husene via forhaverne.
Andet baggrundsmateriale til xGF:
Se andet, tidligere materiale fra hjemmesiden her:
- Bestyrelsesmøder: https://www.strandvejskvarteret.dk/din-forening/bestyrelsen
- Generalforsamlinger: https://www.strandvejskvarteret.dk/din-forening/husejerforeningen-og-gf
- Projektsiden om Kvarterets vandforsyning: https://www.strandvejskvarteret.dk/din-forening/vandforsyning
Gaihede-notat fra 20/6-2023 har nu mest historisk interesse:
Gaihede-notat fra 20/6-2023 har måske historisk interesse, men det indgår ikke direkte i beslutningsgrundlaget for xGF den 26/11-2024.
I notatet kan man, hvis man er nysgerrig, se den Løsning 1, som tidligere blev forkastet. Løsning 1 indebar ny rørføring inde i kældrene.
Se det tidligere notat fra juni 2023 her: https://www.strandvejskvarteret.dk/fileadmin/uploads/Generalforsamling/GF-oplaeg_Strandvejskvarteret_udskiftning_af_vandledninger_ver._01_20.06.2023__1_.pdf
Mhp. dagsorden punkt: "2. Fornyelse af kvarterets vandforsyning" (fra Facebook-gruppen):
Emnet diskuteres i vores Facebook-gruppe. Diskussionen går vist nok på, om a) man skal igangsætte renoveringen snart og betale snart, eller b) udskyde og tage det samlet senere, eller c) tage det trinvis hen ad årene, efterhånden som antal skader gør det nødvendigt. Løsning c kræver vel, at det fortsat gøres i baghaverne.
Se nogle Facebook-tråde her:
https://www.facebook.com/groups/20474956824/permalink/10160285606746825
https://www.facebook.com/groups/20474956824/posts/10160348045126825/
https://www.facebook.com/groups/20474956824/permalink/10160425323866825
NB: Man kan kun læse disse Facebook-indlæg, hvis man bor i kvarteret og er medlem af kvarterets lukkede Facebook-gruppe.